Ostrava připravuje průzkum kvality sociálních zařízení. Reaguje na kritické reportáže

Radnice města Ostravy

Ostrava chystá podrobný průzkum kvality služeb v sociálních zařízeních ve městě. Má jej provést soukromá firma. Dokončují se zadávací podmínky pro vyhlášení veřejné zakázky. Novinářům to dnes sdělila mluvčí města Andrea Vojkovská.

Průzkum je jedním z opatření města po loňské sérii kritických reportáží na webu Seznam.cz o městském domově pro seniory Slunečnice. Podle nich někteří členové personálu Domova Slunečnice Ostrava ponižovali klienty a chovali se k nim nevhodně. Město konkrétní případy zkoumalo, ale pochybení se jednoznačně neprokázalo.

Primátor Tomáš Macura (ANO) pak vyzval veřejnost, aby upozorňovala na případné nevhodné chování v sociálních zařízeních. Městu přišlo 19 oznámení a podnětů, jeden předalo policii.

„V jednom případě podnět, který mohl mít charakter možného zanedbání péče a nevhodného chování pracovnic Domova Slunečnice Ostrava, pracovníci magistrátu předali Policii České republiky pro podezření ze spáchání přestupku či trestného činu,“ řekla Vojkovská s tím, že na zbytek úřad odpověděl přímo pisatelům.

Lepší jídlo, více aktivit

Magistrát dnes zveřejnil i výsledky anonymní ankety spokojenosti, do níž se zapojili klienti i zaměstnanci Slunečnice. V obou případech šlo o více než 30 procent respondentů.

„Většina klientů, bezmála 90 procent, se podle svého vyjádření v domově cítí dobře, nikdo nezvolil variantu velmi špatně. Chování a vystupování zaměstnanců hodnotí klienti i jejich blízcí v 89 procentech případů kladně. Pětadvacet procent klientů ale zmínilo i nějaké negativní zkušenosti, svědectví nevhodného chování zaměstnanců uvedlo 20 procent odpovídajících,“ uvedla mluvčí.

Klienti by uvítali lepší jídlo nebo více aktivit.

Váznoucí komunikace a neřešení problémů

„Přestože většina dotázaných zaměstnanců uvedla, že má ke své práci kladný vztah, ve svém hodnocení byl personál domova kritičtější než klienti a jejich rodiny,“ doplnila Vojkovská.

Pracovníci upozornili třeba na váznoucí komunikaci a občas na dlouhodobé neřešení problémů. Vadil jim nedostatek pracovních pomůcek, zdravotního personálu i zaměstnanců v přímé péči. Stěžovali si i na špatnou organizaci práce či plánování směn nebo nízké platové ohodnocení a omezený kariérní růst. Přesto hodnotilo 56 procent odpovídajících atmosféru na pracovišti jako dobrou. Podle mluvčí se výsledky šetření zásadně neliší od průzkumu v minulosti.

Město po loňské kritice podniklo několik kroků, v zařízení třeba od listopadu funguje psycholog. Zatím měl deset pohovorů s klienty i zaměstnanci. Město zavedlo i dny otevřených dveří u ředitele a vzrostl počet vnitřních kontrol.

„Důsledkem kontrol, které narazily i na některé nedostatky v péči, bylo udělení dvou výtek konkrétním pracovníkům kvůli porušení pracovního řádu,“ uvedla Vojkovská.

Spustit audio
zdroj: ČTK

Související