Ostrava připravuje průzkum kvality sociálních zařízení. Reaguje na kritické reportáže
Ostrava chystá podrobný průzkum kvality služeb v sociálních zařízeních ve městě. Má jej provést soukromá firma. Dokončují se zadávací podmínky pro vyhlášení veřejné zakázky. Novinářům to dnes sdělila mluvčí města Andrea Vojkovská.
Průzkum je jedním z opatření města po loňské sérii kritických reportáží na webu Seznam.cz o městském domově pro seniory Slunečnice. Podle nich někteří členové personálu Domova Slunečnice Ostrava ponižovali klienty a chovali se k nim nevhodně. Město konkrétní případy zkoumalo, ale pochybení se jednoznačně neprokázalo.
Čtěte také
Primátor Tomáš Macura (ANO) pak vyzval veřejnost, aby upozorňovala na případné nevhodné chování v sociálních zařízeních. Městu přišlo 19 oznámení a podnětů, jeden předalo policii.
„V jednom případě podnět, který mohl mít charakter možného zanedbání péče a nevhodného chování pracovnic Domova Slunečnice Ostrava, pracovníci magistrátu předali Policii České republiky pro podezření ze spáchání přestupku či trestného činu,“ řekla Vojkovská s tím, že na zbytek úřad odpověděl přímo pisatelům.
Lepší jídlo, více aktivit
Magistrát dnes zveřejnil i výsledky anonymní ankety spokojenosti, do níž se zapojili klienti i zaměstnanci Slunečnice. V obou případech šlo o více než 30 procent respondentů.
„Většina klientů, bezmála 90 procent, se podle svého vyjádření v domově cítí dobře, nikdo nezvolil variantu velmi špatně. Chování a vystupování zaměstnanců hodnotí klienti i jejich blízcí v 89 procentech případů kladně. Pětadvacet procent klientů ale zmínilo i nějaké negativní zkušenosti, svědectví nevhodného chování zaměstnanců uvedlo 20 procent odpovídajících,“ uvedla mluvčí.
Klienti by uvítali lepší jídlo nebo více aktivit.
Váznoucí komunikace a neřešení problémů
„Přestože většina dotázaných zaměstnanců uvedla, že má ke své práci kladný vztah, ve svém hodnocení byl personál domova kritičtější než klienti a jejich rodiny,“ doplnila Vojkovská.
Pracovníci upozornili třeba na váznoucí komunikaci a občas na dlouhodobé neřešení problémů. Vadil jim nedostatek pracovních pomůcek, zdravotního personálu i zaměstnanců v přímé péči. Stěžovali si i na špatnou organizaci práce či plánování směn nebo nízké platové ohodnocení a omezený kariérní růst. Přesto hodnotilo 56 procent odpovídajících atmosféru na pracovišti jako dobrou. Podle mluvčí se výsledky šetření zásadně neliší od průzkumu v minulosti.
Město po loňské kritice podniklo několik kroků, v zařízení třeba od listopadu funguje psycholog. Zatím měl deset pohovorů s klienty i zaměstnanci. Město zavedlo i dny otevřených dveří u ředitele a vzrostl počet vnitřních kontrol.
„Důsledkem kontrol, které narazily i na některé nedostatky v péči, bylo udělení dvou výtek konkrétním pracovníkům kvůli porušení pracovního řádu,“ uvedla Vojkovská.
Související
-
V kritizovaném ostravském domově seniorů Slunečnice končí dvě pracovnice
Jde o reakci na reportáže Seznamu Zprávy, které upozornily na údajné hrubé zacházení s klienty v tomto zařízení. Případy aktuálně prověřuje i policie.
-
Senioři budou mít v ledničkách obálky. Informace v nich pomůžou záchranářům
Jméno, věk, nemoci, užívané léky nebo třeba alergie. To vše záchranáři vyčtou z tzv. IN.F.Obálky. Tu má mít v lednici každý senior z Moravskoslezského kraje.
-
V Moravskoslezském kraji přibývá neziskovek poskytujících...
Roste počet sociálních služeb, které se o nemocného nebo seniora postarají u něj doma. Jednou takovou neziskovou organizací je i Péče srdcem. Založila ji Jana Vávro...
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rezignace Langšádlové je škoda. Prioritou je dotáhnout to, co začala, věří místopředseda rady vlády
-
Škody na vinohradech přesáhly podle svazu dvě miliardy korun. V Čechách dosahují 95 procent
-
Křetínský koupil pětinu ocelářského kolosu Thyssenkrupp, který masivně investuje do vodíku
-
Téměř 134 milionů korun na účtech. Policie prošetřuje výdělky léčitele a vůdce kutnohorské sekty