Ostravská opera otevřela sezónu Mozartovou korunovační operou

03718726.jpeg

Antický císař Titus ovládl jeviště ostravského Divadla Antonína Dvořáka. Je totiž titulní postavou první letošní novinky ostravské opery. Ta na úvod sezóny vsadila na Mozartovu slavnostní operu La clemenza di Tito neboli Velkorysost Titova, která vznikla u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. Druhou premiéru má opera právě dnes.

Píše se rok 79 po Kristu a na římský trůn právě usedá Titus, nový a mezi lidmi oblíbený císař. Tímto motivem zahajuje Wolfgang Amadeus Mozart svou předposlední operu, kterou napsal jen pár měsíců před svou smrtí na objednávku českých stavů. Premiéru měla v pražském Nosticově dnes Stavovském divadle před 225 lety.

„Opera vznikla za pouhých osmnáct dnů, takže je velmi specifická i co se týká hudebního materiálu. A po těch velkých titulech, jako je Don Giovanni a Figarova svatba a vlastně i Kouzelná flétna, která následovala, se svým hudebním jazykem trošinku vymyká," říká šéf souboru opery a autor hudebního nastudování Jakub Klecker.

Mozartovo antické drama se v Ostravě odehrává v nadčasových kulisách připomínající spíše studiové divadlo. Scénu tvoří v podstatě jen obrovská mapa Říma a prosklené chodby paláce. Režijní tandem SKUTR se totiž víc než antikou inspiroval osudem samotného vládce.

„Ten svět, který navrhnul Kuba Kopecký, je takovým odrazem toho, jak se asi cítí Tito, který nastoupil nově do té funkce, a musí se ubytovat v paláci, kde všichni ostatní jsou víc doma než on,“ říká režisér Lukáš Trpišovský.

„Pro nás bylo daleko důležitější, co to znamená, když jednou dostane od těch lidí kolem sebe tu důvěru, že má vést celý stát. Vlastně se nám z toho odkrylo takové docela zajímavé psychologické drama,“ doplňuje režisér Martin Kukučka.

Opera La clemenza di Tito zazněla v Ostravě vůbec poprvé a divadlo tím zároveň uctilo letošní 260. výročí od skladatelova narození.