Povodněmi zničená trať mezi Hlučínem a Opavou bude mimo provoz ještě dlouho

9. leden 2025 10:45

Vytrhané koleje, poničený most a odplavené náspy. Tak to stále vypadá u Opavy na vlakové trati směrem na Kravaře a Hlučín. Zářijové záplavy tam způsobily velké škody a železničáři odhadují, že vlaky tudy neprojedou ještě dlouho.

Tady mezi Opavou a Malými Hošticemi se musíte nejdříve podívat do mapy, abyste zjistili, kudy vlastně vedly koleje. Most je zajištěný provizorně a všude kolem jenom bláto a zbytky naplaveného odpadu.

„Je to nepříjemné, protože je to jediný spoj do Kravař. A dcera jezdí do školy do Ostravy, takže ji každý den musíme vozit autem, protože samotnou už ji tady nepustím. A co jsem slyšela, nebude to jenom tak,“ popisuje jedna z obyvatelek Malých Hoštic.

Problém je, že se teď nikde ani nedá projít. Takže se musí jinudy a složitě. „Ty koleje od toho mostu jsou pryč, takže se to tam bude muset vybudovat nově. A cyklostezka, po které se pohodlně dostali do práce a do obchodu, prostě zmizela,“ dodává místní starostka Miroslava Konečná (OMČO).

Náklady ve stovkách milionů

Je to jedna z nejnáročnějších oprav po loňských povodních, potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Musí se udělat úplně nový stavebně-technický průzkum. Až ten ukáže, kdy se sem vlaky zase vrátí. 

„Kromě rekonstrukce stávajících mostních objektů a doplnění dalších inundačních otvorů je tak možná například i výstavba úplně nového přemostění v území. U všech variant se dají předpokládat náklady v řádu stovek milionů korun,“ říká Gavenda.

Dobrou zprávou, aspoň podle oslovených starostů podél trati, je, že chybějící vlaky nahradily autobusy, takže každý má aspoň nějakou možnost, jak se třeba do práce dostat. Zářijová záplavy poškodily v Moravskoslezském a Olomouckém kraji zhruba 60 traťových úseků. Mimo provoz je ještě asi desetina z nich.

autor: Martin Knitl
Spustit audio

Související

Nejnovější zprávy