Restaurátoři dokončují práce na karosérii Slovenské strely. Další práce potrvají ještě rok

Karoserie má novou základovou barvu

Práce na renovaci legendární Slovenské strely jsou přibližně v polovině. Opravené i nové části vagonu začnou restaurátoři brzy skládat znovu dohromady. Unikátní vůz od poloviny třicátých let přepravoval cestující mezi Bratislavou a Prahou. Samotnou karosérii teď mají v péči pracovníci Českomoravské železniční opravny v Hranicích na Přerovsku.

Na renovaci dohlíží Jiří Střecha. „Podlaha je zatím provizorní, ale zopakujeme schéma té původní. A stávající růžová barva karosérie je základní, na ni přijde višňová červeň. A vrchol střechy bude ve starozlaté barvě,“ říká odborník na historická kolejová vozidla.

Karosérie až na barvu už je hotová. „Teď se postupně začne zpátky vestavovat interiér. Demontované věci, které byly zachovalé, jsou u restaurátorů. Plus vyrábí repliky částí, které se nedochovaly,“ dodává Jiří Střecha.

Autorem návrhu renovace Slovenské strely je restaurátor Jan Palas. „Většina těch konstrukcí je původní. Skutečně důraz je kladen na to, aby se měnilo jenom to, co je zničené,“ říká.

Původní budou podle Jiřího Střechy například některé zajímavé části vybavení. „Co se zachovalo úplně, tak je kuchyňka s přípravnou. Takže tam bude třeba chladnička, do které se dávaly kostky ledu a ty, jak odtávaly, tak ochlazovaly ten izolovaný vnitřní prostor, kde byly potraviny a nápoje,“ popisuje Střecha.

Renovace Slovenské strely

Slovenská strela vyrobená v kopřivnické Tatře poprvé vyjela na koleje v roce 1936. Trasu z Bratislavy do Prahy tehdy zvládla ujet za něco přes čtyři a čtvrt hodiny. „Měla tu výhodu, že byla lehká a měla velice rychlé rozjezdy,“ připomíná Střecha.

Renovace vagonu za 35 milionů korun má být hotová za rok. Poté se vrátí zpět do Kopřivnice, kde už pro něj chystají nový depozitář.

Vizualizace umístění Slovenské strely před nové muzeum
Spustit audio

Související