Správa železnic: Než na přejezdy přijdou nové technologie, je naší prioritou prevence

29. leden 2024

Tragická srážka vlaku s kamionem na železničním přejezdu v Dolní Lutyni opět otevírá téma bezpečnosti na české železnici. Jsou železniční přejezdy dostatečně zabezpečené? Je vůbec možné zabránit podobným tragédiím? O bezpečnosti železničních přejezdů, a nejen o nich jsme v pořadu K věci ČRo Ostrava hovořili s mluvčím Správy železnic Dušanem Gavendou.

Nehoda v Dolní Lutyni ukázala, že se jedná o problémové místo. Správa železnic to bude muset řešit a budete muset tuto trať i přejezd spravit. S jakými náklady a s jakým časovým horizontem počítáte s uvedením do provozu toho místa?

Jednak samozřejmě čekáme na to, co vzejde z vyšetřování té nehody, protože vlastně to vyšetřování nám řekne, jestli je problém v tom přejezdu nebo příčina leží někde úplně jinde. Nicméně nemůžeme čekat s těmi opravami.

Vlastně hned po té nehodě, co jsme mohli odstranit vagony, nastoupili pracovníci na opravy a od sobotního odpoledne už je to místo zprovozněné po jedné koleji. A překlopili jsme se do té druhé části, kdy je potřeba opravit tu výrazněji poškozenou kolej. A tady je předpoklad dokončení prací a tedy obnovení dvoukolejného provozu v místě zatím na 9. února.

Aktuálně už je také otevřený ten železniční přejezd, ten se otevřel také v sobotu, ale jen dočasně a zatím do 1. února – aby bylo možné vyřešit zásobování té farmy a podobné věci. A potom se zase uzavře během prací v koleji v tom samotném místě a od 7. února potom už bude v provozu napořád.

Ty náklady aktuálně máme vyčíslené přibližně na 20 milionů korun, co se týče oprav.

Jaký je předpoklad, jak dlouho by mohlo trvat vyšetřování policie a Drážní inspekce?

Toto já nedokážu úplně přesně odhadnout, protože to vyšetřování, jak jste říkal správně, vede Drážní inspekce i policie. Ale z těch informací, které proudily éterem, tak to bude minimálně v řádu měsíců.

Místo tragické nehody vlaku

Neexistuje nějaká technologie, která by dokázala vyslat varovný signál, že na přejezdu je detekována překážka? Přece jenom se jedná o jednu z hlavních železničních tratí.

Já si myslím, že a ty technologie jednou přijdou. Nicméně v současné době ještě nejsme v takovém stavu, kdy by se dalo úplně přesně rozlišit, co se na tom přejezdu děje, tak aby se doprava nezastavovala každou chvíli zbytečně.

Samozřejmě jsou určitá čidla, která nám signalizují poruchy přejezdu. S tím my pracujeme a potom vlastně jsme schopni nějakým způsobem řešit opravy nebo eventuálně opravovat provoz. Ale co se týče nějaké detekce překážek, tak tady jsme v tom vývoji opravdu na začátku.

A druhá věc, kterou musíme vzít v potaz, je, že těch přejezdů je nesmírné množství, takže než by se vůbec nějakými takovými technologiemi vybavily, by trvalo hodně dlouho.

V současné době je prioritou prevence a bezpečné chování na přejezdech.

Jaké investice čekají železnici v Moravskoslezském kraji? Kdy se svezeme vlakem po vysokorychlostní trati? I to uslyšíte v pořadu K věci ČRo Ostrava, jehož hostem byl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.