Stále se zvyšující počet elektrokol začíná mít negativní vliv na beskydskou přírodu
Stále více elektrokol na horách dělá vrásky ochranářům přírody v Beskydech. Třeba v loňském roce se jich v Česku prodalo 130 000. Je to skoro třetina ze všech prodaných kol. Lidé se na elektrokolech často dostanou i do míst, kam dříve dojeli jen nejzdatnější cyklisté. V horách přestává být klid a to má vliv i na zvířata.
Martin Stiller provozuje Chatu Klubu českých turistů na Prašivé. Jako vášnivý cyklista projel na kole skoro celý svět. A že elektrokol přibývá je podle něj vidět skoro v celé Evropě. Hlavní výhodu vidí v tom, že elektrokola pomohla dostat se do přírody lidem se zdravotními problémy.
Čtěte také
„Měli jsme kamaráda, který ze zdravotních důvodů už na kole nemohl jezdit. Když se objevila elektrokola, koupil si hned jedno z prvních a další rok mi hlásil, že ujel pět tisíc kilometrů. Takže člověka to dostalo zpátky do pohybu, zpátky do přírody a do života,“ říká Stiller.
Má to ale i svá negativa. Kvůli obecnému nárůstu turistiky po období covidu i většímu množství cyklistů je podle Jiřího Lehkého ze správy CHKO Beskydy v horách méně klidu.
„Myslivci nás upozorňují třeba na to, že v období jelení říje z některých partií hor, kde ti jeleni vždy byli, se jeleni přestěhovali někam jinam. Třeba u jeřábka máme podezření, že právě dlouhodobá rozptýlená nebo celoplošná návštěvnost mohla mít vliv na to, že nám jeřábek z některých partií zmizel. Jako příklad bych uvedl radhošťský hřeben, kde návštěvnost byla vždycky veliká a jeřábci tam donedávna byli běžně. A v posledních třech nebo čtyřech letech jakoby zmizeli,“ popisuje Lehký.
Čtěte také
Občasné střety pěších turistů s cyklisty řeší i Klub českých turistů. Jak říká předseda klubu Jiří Homolka, elektrokola narušují povrch stezek. „Elektrokola jsou těžší a tudíž i více způsobují erozi chodníků, které jsou pěší a často jsou bohužel i velmi exponované díky tomu, že jsme malá a poměrně hustě obydlená republika,“ říká Jiří Homolka.
Dodává, že na hraničním hřebeni se Slovenskem chce slovenský cykloklub vyznačit cyklostezku. S tím Klub českých turistů zásadně nesouhlasí. Více prý rozhodnou plánovaná jednání v příštích týdnech.
Související
-
Cyklistika prožívá renesanci. Stejně tak přibývá i kolizí, které cyklisté způsobují
Cyklistika prožívá renesanci. Nárůst kol je znát i na silnicích a cyklosteckách a stejně tak přibývá i kolizí, které cyklisté způsobují.
-
První české vodíkové kolo vyrobila firma v Ostravě
Vypadá jako elektrokolo, ale má k rámu připevněnou nádrž se stlačeným vodíkem. Ujede na jedno naplnění více než 200 kilometrů. Zatím je to ale jenom prototyp.
-
Síť nabíjecích stanic pro elektrokola v Jeseníkách se rozšiřuje
Cyklisté na elektrokolech už si nemusí při výletech do Jeseníků brát s sebou nabíječku. Na horách je více než padesát nabíjecích stanic.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Soud v Paříži uznal Le Penovou vinnou ze zpronevěry unijních peněz. V ohrožení je její politická budoucnost
-
Kdo se s kým pere o hlasy? Analýza voličských překryvů ukazuje dva velké tábory a v nich další štěpení
-
Francie uložila společnosti Apple pokutu 150 milionů eur. Využívala dominantního postavení na trhu, tvrdí
-
V Litvě vytáhli z bažiny obrněné vozidlo amerických vojáků. Jejich osud ale zůstává záhadou