V Bohumíně se bude řešit splavnění řeky Odry přes státní hranici

Řeka Odra na česko-polské hranici v Bohumíně

V Bohumíně se dnes bude řešit další postup při splavňování řeky Odry, a to jak v Česku, tak v sousedním Polsku. Takzvaná Oderská vodní cesta je jednou z větví kanálu Dunaj-Odra-Labe. Polská strana už delší dobu usiluje o to, aby se hranice obou zemí propojily i pro těžkou lodní dopravu.

Marius Przibilski, lodní kapitán, právě jede po asi šesti kilometrech hotového kanálu v Polsku u Kozle. Říká, že právě tohle je začátek celého kanálu Dunaj-Odra-Labe. A věří, že jednou dojede až do Ostravy. „Jsem nenapravitelným optimistou,“ usmívá se.

Se splavněním Odry z Polska do Ostravy se nezačne dřív než v roce 2030

Křižovatka průplavu Odra–Dunaj s Hlivickým průplavem u Kandřína-Kozlí v Polsku

Dopravní experti debatovali v Bohumíně o budoucím splavnění řeky Odry z Polska do Ostravy. Podle nich by výstavba plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe měla stát 610 miliard korun.

„Do roku 2030 bude řeka Odra splavněná až k české hranici,“ potvrdila Gabriela Tomik, ministerská zmocněnkyně pro Oderskou vodní cestu. „Hlavně se musí vyřešit dostatek vody, proto se už v lednu dokončí obří vodní nádrž v Ratiboři kousek od české hranice, díky které pak velké lodě do Česka projedou,“ upřesnila.

Spolupracuje také Moravskoslezský kraj. Třeba přes takzvanou Evropskou uhelnou platformu pro oblasti, které řeší, co dál po zavření dolů. „Předpokládáme, že zhruba v roce 2030 by měla ustat těžba uhlí, a region se bude přetvářet. A tento projekt by mohl být vhodným doplněním k rozvoji regionu,“ dodává náměstkyně hejtmana Jarmila Uvírová (ANO)

V Bohumíně se dnes bude mluvit hlavně o tom, jak daleko je česká strana.