V Moravskoslezském kraji přibývá měst, která používají aplikace na hlášení škod

11. prosinec 2018

Lidé je čím dál víc využívají, za den chodí ve velkých městech v průměru jedna až dvě stížnosti. Radnice tak mohou problém rychle vyřešit, nebo ho předat například technickým službám.

„V létě jsem se rozčílila před Karolinou, protože tam jsou pítka, ze kterých voda netekla. Kašnička rozbitá, v ní naházené dlažební kostky. Říkala jsem si, že tam napíšu, ale nenapsala jsem. Jednou jsem ale napsala, kvůli špatné návaznosti spojů,“ říká třiačtyřicetiletá paní Eva.

Je tak jedna z mnoha lidí, kteří v kraji využívají hlášení škod a závad městu přes internet.

Vyfotit, popsat a sdílet na stránkách. Takhle jednoduše aplikace fungují. Službu zavedlo v poslední době hned několik měst a obvodů. Nejdéle je ale v Moravské Ostravě a Přívozu, tam aplikace Čistota a pořádek funguje už sedmnáct let.

„Přímo na našich stránkách máme odkaz, kde problém, na který jste na ulici narazili, popíšete. Nejčastěji lidé upozorňují na chybějící kanálové poklopy, na vznikající černé skládky, poničený mobiliář,“ vysvětluje mluvčí centrálního obvodu Jana Pondělíčková, jak aplikace funguje.

V Ostravě začala fungovat aplikace na hlášení nepořádku čistáOVA

Aplikaci čistáOVA nemusíte odnikud stahovat

Na přeplněné koše, nepořádek, nebo závady budou moci lidé v Ostravě upozornit pomocí nové webové aplikace s názvem čistáOVA. Ta funguje v počítačích i mobilních telefonech i tabletech.

Za dobu jejího provozu zaznamenali nárůst podnětů s příchodem chytrých telefonů. Za den přijde jedna až dvě stížnosti.

Obdobně jsou na tom i v Bohumíně. „V únoru to bude šest let, co nám rubrika hlášení závad funguje. Přijali jsme už přes 4000 hlášení, takže nám to statisticky vychází na zhruba 700 případů ročně, což je měsíčně asi 60 závad,“ říká mluvčí Bohumína Lucie Balcarová s tím, že lidi nejčastěji hlásí poruchy na veřejném osvětlení nebo vyvrácené značky.

Chytrou aplikaci používají i v Opavě. „Službu Není nám to jedno jsme zavedli v červnu 2013. V současné době řešíme zhruba jeden až dva podněty denně. Nejčastěji se týkají sečení trávy na veřejných plochách, na podzim úklidu spadaného listí, v zimě pak čištění ulic a chodníků,“ říká mluvčí Opavy Lada Dobrovolná.

Dodává, že stejně jako u ostatních obvodů a měst často stížnosti předávají dalším institucím k řešení. Nejčastěji to bývají technické služby.

Spustit audio