Ve skříni v ložnici, s kočkou na klávesnici... V jakých podmínkách vznikají naše reportáže? Zveme vás do zákulisí

27. březen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Reportérka Andrea Čánová a její "studio župan"

Možná jste si už položili otázku, jak vlastně vznikají reportáže pro naše vysílání v této těžké době? Redaktoři totiž nepracují v budově Českého rozhlasu Ostrava, ale z domova. Zdálo by se, že je to snadné, ale opak je pravdou. Prozradíme, jak vypadá současná zpravodajská realita.

Denně pro vás chystáme zprávy, reportáže a další aktuální příspěvky. Z velké části ale vznikají mimo budovu Českého rozhlasu. Redaktoři pracují ze svých domovů a to, jak se ukázalo, vůbec není jednoduché. Se špetkou humoru vám teď ukážeme, jak taková práce přes den vypadá.

Čtěte také

Tohle je kuchyně, hned vedle obývací pokoj a tady, na první pohled ložnice, ale ne. Jsme v redakci zpravodajství. Každý to má doma trochu jinak.

„Provizorní pracovní místo mám teď na kuchyňském stole. Navíc na práci se doma soustředím hůř než v redakci v rozhlasové budově v centru Ostravy. Takže mi všechno trvá déle než obvykle,“ říká kolegyně Iva Havlíčková, která bojuje s nebezpečným propojením práce a rodiny.

Rodinní příslušníci jako rušiví elementi, které ovšem nelze odstranit. I když kolegyně Andrea Čánová evidentně ví, jak na to. Chce to ale trvat na svém.

Domácí improvizace. Reportérka Klára Křižáková načítá spojováky ve skříni

Mimochodem součástí reportáže jsou takzvané spojováky. Texty namluvené redaktorem. Když ale chybí studio, jak to kvůli akustice řeší Klára Křížáková? „Já právě otevírám skříň, do které si sedám, protože je to ideální místo na načítání spojáků. První den, když manžel přišel domů z práce a zjistil, že si sama povídám ve skříni, málem mi volal odbornou pomoc,“ směje se reportérka.

Samotné nahrávání ale ruší i další věci. Jak potvrdil kolega Tomáš Pika, jsou to štěkající psi na vesnici, nemluvě o blízkosti kozí farmy. „Moje nahrávání se navíc začalo řídit i jízdním řádem vlaků, protože bydlím nedaleko frekventované železniční trati. Pro nahrávání musím vybírat takové chvíle, kdy zrovna kolem neprojíždí žádný vlak,“ prozrazuje.

Domácí mazlíčci

No a nakonec hrozba nejzáludnější. Domácí mazlíčci. Vysvětlete jim, že máte home office. Sylva Mikulcová musí všechny reportáže den co den kontrolovat. A kočkám se hlasy z počítače velmi líbí.

Takže pokud uslyšíte reportáž s nějakým tím zamňoukáním, štěknutím nebo vzdáleným hlasem volajícím k večeři, předem se omlouváme. I pro nás je to jedna velká improvizace. Ze skříně mezi kabáty v ložnici.

autor: Martin Knitl
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová