Vítkovické nádraží je jedním z nejcennějších příkladů bruselského stylu v české architektuře

S Martinem Strakošem si povídala Dagmar Misařová
Vítkovické nádraží v Ostravě, které právě prochází rekonstrukcí, bylo ve své době jedním z nejmodernějších v tehdejším Československu. Jaká je jeho historie? Ptali jsme se historika umění Martina Strakoše.
Nádraží je na takzvané Polanecké spojce, která spojuje ostravská nádraží Svinov a Kunčice. Budova byla postavena v 60. letech minulého století v takzvaném bruselském stylu, jde o vrcholné dílo architekta Josefa Dandy. Pro potřeby současné železnice je ale budova předimenzovaná a léta chátrá. V roce 2020 ministerstvo kultury prohlásilo výpravní budovu za kulturní památku.
Související
-
Začala rekonstrukce nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích, bude mít původní podobu
Správci železnic začali kulturní památku vracet do podoby, v jaké ji před pětašedesáti lety navrhl architekt Josef Danda.
-
Výpravní budova nádraží v Ostravě-Vítkovicích je kulturní památkou
Kulturní památkou se stala výpravní budova vítkovického nádraží v Ostravě. Rozhodnutí přišlo po deseti letech. S prohlášením nádraží za památku nesouhlasily České dráhy.
-
Proměny města. S historikem a památkářem Martinem Strakošem se projdeme Ostravou
Historik architektury Martin Strakoš. Kdy se v něm probudila láska k historii architektury? Co obnáší památková ochrana a jak se zachází s objekty v péči památkářů?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.