Začala rekonstrukce nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích, bude mít původní podobu

29. červen 2024 12:06

Nádražní budova v Ostravě-Vítkovicích se znovu stane ceněným klenotem architektury bruselského stylu. Správci železnic začali kulturní památku vracet do podoby, v jaké ji před pětašedesáti lety navrhl architekt Josef Danda. Předimenzovanou halu, kterou dnes využívá jen zlomek cestujících, navíc promění ve středobod zanedbané části města.

Prostornou halou nádraží Ostrava-Vítkovice procházejí na vlak cestující. A z různých koutů železniční stanice se ozývají nezvyklé zvuky. Autogen, rozbrušovačka, údery dýhovaných desek z vestavěného nábytku. To, co stavaři z původní výbavy nádražní budovy v bruselském stylu odstrojí, projde podle stavbyvedoucího Petra Vaňka rukama restaurátorů a vrátí se zase zpátky.

Nádraží je na takzvané Polanecké spojce, která spojuje ostravská nádraží Svinov a Kunčice. Budova byla postavena v 60. letech minulého století v takzvaném bruselském stylu, jde o vrcholné dílo architekta Josefa Dandy. Pro potřeby současné železnice je ale budova předimenzovaná a léta chátrá. V roce 2020 ministerstvo kultury prohlásilo výpravní budovu za kulturní památku.

Na ochozu je hodinová věž, což je skleněná plastika z té doby, kdy české sklo bylo ceněné po celém světě. Je poničená, jsou tam prasklé části, podaří se třeba tohle uvést do původního stavu? „Máme to v úmyslu. Věřím, že u nás stále žije dost šikovných lidí, kteří si s tím poradí,“ říká mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Tisíce pracovníků huti už halou neproudí, prostor mají zaplnit obchody, služby a kultura. „Vytěžit z té budovy maximum, tak aby tady byly další služby, které nesouvisí s tím cestováním,“ dodává Gavenda.

Výpravní budova nádraží Ostrava-Vítkovice na začátku rekonstrukce

Nádražím pospíchá na vlak pan Vojtěch. Jede za přítelkyní do Havířova, kde projde bruselskou nádražní budovou. Ta měla jít k zemi, ale nakonec ji opravili a už dva roky je plná služeb pro místní a láká milovníky poválečné architektury. Ještě dva roky oprav a to samé by mělo platit i o vítkovickém nádraží.

Spustit audio

Související