Z polských Katowic do Dolní Lutyně budou jezdit vlaky rychlostí 250 km/h
Polsko oznámilo, že za dva roky začne stavět vysokorychlostní trať z Katowic směrem k Dolní Lutyni. Nový polský úsek v délce zhruba 80 kilometrů umožní vlakům pohybovat se rychlostí až 250 kilometrů za hodinu.
Ministerstvo životního prostředí informace zaslalo dotčeným českým obcím včetně Bohumína. Mluvčí bohumínské radnice Jana Končítková potvrdila, že město čeká, jak se bude vyvíjet projekt na české straně.
„Z materiálů je zřejmé, že Polsko se v plánech na stavbu vysokorychlostní trasy posunulo hodně dopředu. Ta trasa na našem území překoná podstatnou část území Dolní Lutyně po estakádě – musí totiž překřížit budoucí plánovaný obchvat I/67 i stávající železnici. Souběžně s tou pak povede až do Bohumína,“ upřesnila mluvčí.
Vysokorychlostní trasa velmi úzce souvisí s případným dopravním řešením chystaného průmyslového parku, jehož výstavbu v Dolní Lutyni stát na úkor negativního postoje místních obyvatel prosazuje. Situaci vedení obce bedlivě sleduje, ale stejně jako pro Bohumín je i tam klíčová budoucí výstavba trati na území České republiky, jejíž projektování ještě nezačalo.
„V Polsku se původně tak jako u nás pracovalo s několika návrhy tras. Podle finálně vybrané varianty zamíří z Katowic směrem k Dolní Lutyni mezi polskými obcemi Godów a Łaziska, kde překročí řeku Olši pomocí vyvýšené dvoukolejné mostní konstrukce. Hraniční bod poblíž farmy Bezdínek investor vybral po dohodě s Moravskoslezským krajem, který jej zapracoval do změny svých Zásad územního rozvoje,“ doplnila mluvčí Končítková.
Nový polský úsek v délce zhruba 80 kilometrů umožní vlakům pohybovat se rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Investice má dosáhnout 134 milionů zlotých. Polsko počítá s tím, že napojení na naše území zajistí česká strana.
Související
-
Obce v Moravskoslezském kraji připomínkují dokumentaci EIA k vysokorychlostní trati
Studie posuzuje vliv životního prostředí na obyvatele, jenže podle starostů v ní množství věcí chybí. Obce chtějí, aby jim dokument zaručil co nejmenší dopad na život.
-
Stavba vysokorychlostní železnice začne v roce 2025, přípravy pokračují podle plánu
Příprava vysokorychlostní železnice mezi Ostravou a Přerovem pokračuje podle plánu a stavba začne v roce 2025. Bude to jeden z prvních zahájených úseků v Česku.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pět poslanců ANO chce být zároveň hejtmany. Na více židlích ale sedí i Skopeček nebo dvě europoslankyně
-
Nástupní plat na státním zastupitelství je pod minimální mzdou, říká ke stávce Hurychová
-
Asi 1,6 milionu Čechů má závažný problém s bydlením. Situace se sama nezlepší, tvrdí Bírová
-
Čornej: Žižka je velká a rozporuplná postava. Nemáme v českých dějinách úspěšnějšího válečníka