Autobusy budou na Opavsku jezdit i v zimě. Navzdory sporu o vítěze tendru

13. září 2018 13:38

Představte si, že jdete ráno na autobus do práce nebo do školy, ale nic nepřijede. Tak přesně tato situace hrozila od prosince lidem v části Moravskoslezského kraje. Hejtmanství totiž tento rok vybírá nové autobusové dopravce a ne všude to běží zrovna podle plánu. Teď to ale vypadá, že nakonec všechny autobusy koncem roku vyjedou. Spory však dál zůstávají.

Bude to malá autobusová revoluce. V Moravskoslezském kraji mají od prosince jezdit moderní autobusy nových dopravců. Jenže v pěti regionech nastaly problémy a termín se odsunul až do června příštího roku. A právě půlroční mezera dělá starosti náměstkovi hejtmana Jakubovi Unuckovi (ODS). „Děláme všechno proto, aby fakt ti lidi nezůstali na zastávkách v prosinci. Proto upravujeme ty podmínky, proto jednáme,“ říká náměstek.

Hejtmanství oslovilo stávající dopravce. Ti v případě Frýdecko-Místecka, Bílovecka a Hlučínska na nabídku rychle kývli a teď se jedná o podmínkám smluv. Na Opavsku a Hlučínsku se to ale zadrhlo. Dosavadní dopravce TQM v tendru prohrál a déle než do prosince původně jezdit odmítl. Má totiž za to, že vítěze soutěže, firmu ČSAD Vsetín, mělo hejtmanství vyloučit. „Vítěz nepodepsal do 30. 6. tohoto roku předmětnou smlouvu. Byl několikrát vyzván k podpisu,“ vysvětluje jednatel TQM Jiří Mainuš.

Autobusy na Opavsku a Vítkovsku v zimě možná nevyjedou

Autobus společnosti TQM

Lidem na Opavsku a Vítkovsku hrozí, že budou od prosince půl roku bez autobusové dopravy. Kraj tam vybral nového dopravce, který ale dosud nemá vozidla, řidiče, ani zázemí. Stávající provozovatel přitom za něho jezdit nechce.

Kraj ale vyškrtnutí vítěze odmítl. Náměstek Unucka tvrdí, že firma ze Vsetína neměla na podpis dost času. „My jsme se řídili tím, co nám řekli právníci. A ti řekli – nesmíte vyloučit ČSAD Vsetín, protože měli dostat 14denní lhůtu na podpis a zkrátit tu lhůtu prostě nebylo možné,“ reaguje Unucka.

Firma TQM ale mezitím ustoupila a v mezidobí od prosince do června nakonec jezdit chce. Jednatele Jiřího Mainuše totiž zaskočily podmínky výběru dočasného dopravce na půl roku. „Když jsme se dočetli, že v podstatě je možné používat autobusy 10 či 15 let staré, ani ne nízkopodlažní, bez zvláštní výbavy, jako je klimatizace, bez nakládacích plošin, tak jsme se rozhodli přehodnotit svůj dřívější názor. Nechceme si totiž brát cestující jako rukojmí,“ dodává jednatel.

I přesto se opavský dopravce obrátil na antimonopolní úřad. Verdikt ještě nepadl, kraj ale počítá i s tím, že by musel vypsat některé tendry znovu.

autor: Michal Polášek
Spustit audio

Související