Babel Med 2017: Svět je díky hudbě báječné místo

03598306.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03598306.jpeg

V polovině března proběhl v docích francouzského přístavu Marseille už třináctý ročník veletrhu world music Babel Med. Konal se pod heslem Svět je báječný, navzdory přetrvávajícím teroristickým akcím vyšinutých radikálů, kdy se jedna v Paříži dokonce odehrála i během konání veletrhu.

Neustupující vlně xenofobie a rozdmýchávání strachu z imigrantů multikulturní město Marseille s organizátory veletrhu společně čelili dalším heslem: cizinci jsou našimi bratranci. Heslem pro mnohé našince asi nepřijatelným, nicméně pro Marseille a celý region Provence přirozeným, protože mnohonárodnost berou za cenný kulturní dar a vklad do společenské debaty o odstraňování bariér nedorozumění a předsudků.

Navíc vždy, když šlo do tuhého, a přiznejme si, že žijeme v turbulentní době, se vyplácelo naslouchat hudebníkům. Ti se do Marseille sjíždějí z celého světa a proto je město na veletrh Babel Med velmi pyšné a nechává hlasy hudebníků na koncertech, besedách a konferencích naplno zaznít.

Třeba od dechovky Bandadriatica z italského regionu Salento vedené zpěvákem a akordeonistou Claudio Prima, jejíž směs taranty, Balkánu, tureckých a libanonských rytmů zpívaná v původních jazycích připomíná multikulturní dialog.

Jak zpropagovat domácí hudbu v zahraničí, představuje dnešní silné téma a za tím účelem se ve svém úsilí spojují leckteré festivaly. Babel Med například s kanadským Mundial Montreal, odkud si cenu do Marseille přijela převzít skvělá zpěvačka Betty Bonifassi z Québecu. Její ohromující hlas přeskakuje z blues do gospelu, soulu a rocku a zůstává hluboce zakořeněný v černošské hudbě Spojených států.

Název posledního alba Lomax není zvolen náhodně: Betty moderně upravila písně z 20. let minulého století, které legendární sběratel Alan Lomax zaznamenal mezi černošskými vězni a dělníky. Koncert měl nesmírně emocionální vyznění, přestože jsme vlastně poslouchali tvrdé, až punkově naštvané rockové blues. Tajný tip organizátorů festivalu Colours of Ostrava se potvrdil a neobyčejnou zpěvačku ráže Patti Smith okamžitě pozvali na letošní ročník.

A cappella skupina Lo Cor de la Plana z Marseille zpívá ve středověké oksitánštině a rytmicky zůstává díky tamburínám takřka nedostižná. Dva ze zpěváků nedávno založili vlastní projekt Uei, což v překladu znamená Dnes. Akustický zvuk nový kvartet propojil s elektronikou a namísto tamburín buší zpěváci do jejich futuristických verzí připomínajících válečné štíty. Z překladů textů je jasné proč: posloucháme ostrá společenská, ekologická a politická témata.

Namísto honosných kulturních sídel evropských metropolí, kterým dává přednost veletrh Womex, vstupujete na Babel Medu do patinou otřískaných sálů přebudovaných z bývalého skladiště cukru a většinu zázemí tvoří přepravní kontejnery. Prospívá to zdaleka méně upjaté atmosféře i „pankáčskému“ charakteru Babelu. Bonusem jsou procházky do sousedících afrických a arabských čtvrtí, i neodvratný pocit, že oksitánská Provence a multikulturní Marseille jakoby ani nepatřily do Francie. V programu Babel Medu letos zazářila také estonská zpěvačka a houslistka Maarja Nuut.