Djeneba & Fousco: Manželé z království Khasso

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Obal CD Djeneba & Fousco: Kayeba Khasso
0:00
/
0:00

Herečka Claudia Tagbo je v narážce na světoznámou dvojici Amadou & Mariam prohlásila za nový malijský pár a když v talentové televizní soutěži manželé Djénéby Kouyaté a Fousseyni Sissoko dozpívali, porotci včetně beninské zpěvačky Angeliqu Kidjo, jim tleskali ve stoje a konžský producent Fally Ipupa za všechny vyřkl verdikt: „Posíláme vás rovnou do semifinále.“

Ipupa později dodal, že existují lidé, kteří mohou zpívat, u Djénéby a Fousseyniho, přezdívaného Fousco, ale snad všichni slyší, co to znamená vědět jak zpívat.  Kytarista a tvůrce většiny skladeb pochází z kraje Kayes, z toho samého jako Habib Koité nebo bluesman Boubacar Traoré. V 18. století se na území rozprostíralo království Khasso, dnes hraničí se Senegalem, Guineou a Mauretánií a hraje se tu docela jiná hudba než ve zbytku Mali. Manželé pocházejí se starobylých griotských rodů a Djénéby svůj původ odvozuje od Balla Fasseke Kouyateho, vůbec prvního griota a věrného služebníka Sunjata Keity, zakladatele bájné středověké říše Mali.

„Když smícháte dva hlasy, vyjde vám z toho magie a pokud jde o nás, ještě dvě krásné děti navíc," tvrdí Djénéby, která se narodila jen několik kilometrů od domu manžela. Znali se od dětství, jejich cesty se ale později rozdělily:  Fousco dal přednost studiu na konzervatoři a spolupráci se Sidiki Diabatém, synem slavného hráče na koru Toumani Diabatého a dnes velkou hvězdou malijského hip hopu. Djénebe v Bamako také chodila do hudební školy, byla však víc soutěživým typem, takže se v roce 2010 přihlásila do talentové soutěže a nepřekvapivě zvítězila. Rok na to je s Fousco pozvali do Paříže na významný festival Africolor a nabídli dvouletý studijní pobyt, završený možností natočit debutové album Kayeba Khasso.

Manželé si s ním prožili pocit déjà vu: zase jim všichni tleskají. Sice tentokrát nikomu, jako během soutěže, nevidí do tváře, zato vědí, že potlesk pochází z celého světa: album se v dubnu usadilo na prvníM místě evropského žebříčku world music a zabodovalo i v anketě Transglobal World Music Chart. Důvod? Neokoukanými tvářemi to není: vedle úchvatných hlasů takový úspěch předurčilo Fouscovo umění napsat skladby jako řemen. Citlivě modernizuje griotské eposy a především, dokáže z proudu západoafrické hudby vystoupit kombinací tradičních nástrojů s elektrickou kytarou, akordeonem a velmi inovativně s cellem francouzského jazzmana Valentina Ceccaldiho, nahrazující baskytaru.

Pokud snad máte pocit, že to už tady bylo, a můžete klidně myslet na Amadou & Mariam, dobře album poslouchejte: za tak zjednodušující zařazení se sami sobě brzy omluvíte. Fousco netlačí tolik na popovou pilu a dokonale využívá hraničního pnutí, v němž vyrůstal. Griotskou mandinskou velebnost, proslulou rozvážným stoupáním k emočnímu vrcholu, s ryzí nápaditostí střídá s tvrdým rockem a úvod skladby Kono rozhoupe reggae, aby ji zakončil mrazivými tóny cella, coby předzvěsti ohlášené smrti. A bylo u něho jen otázkou času, kdy najde ideální průsečík pro tuarežský kytarový assaf a bluesovou naléhavost, zdůrazňující chaos dnešní Afriky, poznamenané emigrací.

Možná teď trochu přeháníme, zbavit se ale pocitu, že s manžely posloucháme budoucí západoafrické hvězdy, jen tak nejde.  A možná to tuší i jejich mentor, slavný malijský hráč na koru Ballaké Sissoko, kterého slyšíme v nádherné skladbě Regrets.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?