Balaklava Blues: Humanismus nalezený v temnotě

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kyjevský Majdan

Radikální interaktivní představení Counting Sheep se předloni stalo senzací evropské i americké divadelní scény a získalo nespočet ocenění. Manželé Mark a Maryša Marczykovi s kanadskou gypsy punkovou kapelou The Lemon Bucket Orkestra vtáhli během dvou hodin publikum do krvavého děje ukrajinského Majdanu a připomenuli, že svoboda není samozřejmost. Neméně intenzivní hudební pokračování je spíše elektrobeatovou meditací manželů o tom, jak se s Majdanem vyrovnali oni osobně.

Mark, Kanaďan s ukrajinskými kořeny a leader početné kapely The Lemon Bucket Orkestra odkrývající hudební záměr v podtitulu „Balkan-Klezmer-Gypsy-Party-Punk-Super Band“ a Maryša, klavíristka a etnomuzikoložka z Kyjeva, se seznámili a zamilovali během masových protestů na Majdanu, kam se Mark z Toronta vydal podpořit Ukrajince.

„Maryšu jsem poprvé spatřil se sborem zpívat na podiu rekviem za zastřeleného mladého chlapce. Byla to ta nejkrásnější a nejsmutnější polyfonie jakou jsem v životě slyšel. Dali jsme se do řeči a zjistili, že máme podobné názory. Scházeli jsme se pak každý den, mluvili s lidmi a začali o tom psát. Přijeli za námi tři členové kapely a společně jsme cestovali po Ukrajině s písněmi Boba Dylana, Boba Marleyho a vůbec mezinárodně známými revolučními skladbami. Zatímco my se museli vrátit, Maryša pokračovala sama a pracovala jako dobrovolnice v nemocnici. Po několika měsících jsem se do Kyjeva vrátil, vznikl konečný scénář, a protože jsme si uvědomili, že neumíme hrát, rozhodli jsme se postavit příběh na hudbě a interakci s publikem,“ přiblížil Mark vznik představení Counting Sheep (Počítání oveček). 

Režie se ujali Natalia Kaliada a Nikolai Khalezin z Běloruského svobodného divadla, s otřesnými zkušenostmi s běloruskou diktaturou a návštěvníkům dali na vybranou: kdo chtěl, mohl s nimi vstoupit do děje, stát se demonstrantem Majdanu. Popíjet vodku, jíst boršč, házet umělými cihlami, účastnit se mše za mrtvé, bojovat na barikádách; kdo se neodvážil, jen přihlížel a nechal se pohltit filmovou projekcí, strhující divokou hudbou a ukrajinskou vokální polyfonií.

Vznik nového multimediálního představení Balaklava Blues eskalovalo následné dění na Ukrajině: válka na Donbasu, kde zemřelo mnoho jejich přátel, sestřelení civilního holandského letadla, ruská anexe Krymu a pocit pokračovat ve vyprávění. Manželé se tomu dlouho bránili, rány byly ještě pořád hodně čerstvé. Tíha nastřádaných emocí je přemohla a tak udělali jedinou možnou věc: zhudebnili je a současně s představením vydali na albu Fly. Zdaleka odvážněji: do ukrajinské tradiční hudby integrovali elektroniku, hip hop, rock a o nic méně radikálně koncipovali filmovou a zvukovou složku zahrnující autentické záběry z válečných linií.

K těm odkazuje i název Balaklava: ve městě ležícím na Krymu se v roce 1854 během Krymské války odehrála bitva mezi Ruskem na jedné straně a  Velkou Británií, Francií a Tureckem na druhé. Do 90. let minulého století pak byla v Balaklavě umístěna před veřejností přísně střežená strategická základna vojenských ponorek. 

„Pro nás je to o nalézání krásy a síly ukryté v psychologickém a fyzickém útlaku. V temnotě nacházíme humanismus a při hledání zjišťujeme, že na to nejsme sami,“ řekla Maryša, kterou by prý předtím Majdanem nikdy nenapadlo, jak hodně ji ukrajinsko-ruský konflikt promění v politickou aktivistku.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...