Bízková představila kroky ke zlepšení ovzduší v Moravskoslezském kraji
Ministryně životního prostředí Rut Bízková hodnotila, jak se zatím daří zlepšovat ovzduší v Moravskoslezském kraji. Úroveň znečištění je tam nejvyšší v rámci celého Česka.
Ostrava 21. května podala kvůli smogu žalobu na stát. Náměstek ostravského primátora Dalibor Madej řekl, že magistrát si od toho slibuje konkrétní kroky směrem ke zlepšení situace.
„Žalobu jsem pochopila tak, že město upozorňuje v době povodní, kdy se zájem upíná jinam, že existuje i problém s životním prostředním.Zároveň chce, jak říkal už viceprimátor, aby se problémem zabývala i příští vláda,“ uvedla Rut Bízková.
Podle ní se ale bude ovzduší zlepšovat v Moravskoslezském kraji jen pozvolna. „Není možné vidět zlepšení hned, protože opatření se teprve začínají realizovat. Dnes jsme informovali o tom, jaké kroky jsme udělali, aby mohli jednotliví žadatelé žádat o peníze z operačního programu životní prostředí tak, aby v dohledné době byly vidět změny v Moravskoslezském kraji,“ uvedla ministryně.
Bízková požádala svého kolegu, ministra dopravy Gustava Slamečku, aby zbavil poplatků úsek dálnice D1 v Ostravě. Od tohoto kroku si slibuje výrazné zlepšení ovzduší v oblasti.
„Očekáváme od toho, že by se část dopravy přenesla z jednotlivých ulic na relativně krátký úsek dálnice, který by pro Ostravu mohl znamenat hodně. Dálnice je zpoplatněná a lidé, kteří jezdí na krátké vzdálenosti, hledají cestu jak se vyhnout placení známky, využívají jiné komunikace, a tím zatěžují životní ovzduší Ostravy,“ řekla.
Nejhůře se řeší malí znečišťovatelé
Ministryně zároveň připomněla, že zdrojem znečištění je z padesáti procent průmysl, z pětadvaceti procent doprava a z dalších pětadvaceti malé zdroje včetně domácích topenišť. Znečištění v oblasti dopravy mohou města začít řešit okamžitě.
„Mohou okamžitě žádat o podporu ze švýcarských fondů. Je v nich asi pět set milionů korun, jsou určeny pouze některým regionům. Jeden z nich je Moravskoslezský kraj. Města mohou být podpořena také automobily s alternativním pohonem a prostředky veřejné dopravy mohou být vybaveny filtry proti znečišťování ovzduší,“ vysvětlila ministryně.
Nejtěžší je podle ní se vypořádat s malými znečišťovateli, tedy zejména s obyvatele rodinných domů, které používají k topení ekologicky závadné látky.
„Nejsem přítelem domovních kontrol. Ale je to nejhůře ovladatelná část znečištění. Myslíme si, že vysvětlováním, čím člověk topit nemá, aby nepoškozoval své vlastní zdraví, a informační kampaní můžeme pomoct. Dále můžeme pomoct tzv. zelenou úsporou,“ pokračovala Bízková.
Její ministerstvo jedná i s velkými znečišťovateli, kterými jsou na severní Moravě většinou hutě, ocelárny, železárny. Jim se snaží pomoct při dosažení na evropské peníze.
„Firmy, které podnikají a mají zisk, nemají tak jednoduchý přístup k evropským penězům. Už víme, že podporu dostat mohou. Druhá věc je, že se jim snažíme vysvětlit, o co všechno žádat mohou a jak mají připravit projekty,“ dodala ministryně.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Situace je neudržitelná. Je potřeba co nejrychleji změnit zákony, říká ředitel výchovného ústavu
-
Radu pro boj s korupcí převzal po Pirátech Blažek. Hned zrušil povinnost svolat ji dvakrát do roka
-
Čínská exgymnastka popudila cenzory sociálních sítí. ‚Jen se snaží uživit,‘ obhajuje ji veřejnost
-
O svobodu a demokracii je třeba se stále starat. Věci se mohou zvrtnout, říká kulturní organizátorka