Do charitních sociálně-právních poraden se vracejí klienti, řeší i covidová opatření

13. září 2021 07:50
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Sociální pracovnice Jana Ullmannová s klientkou dluhové poradny Naděje v Klášterci nad Ohří

Počty lidí využívajících sociálně-právní charitní poradny opět přibývá. Během pandemie byl přitom zájem nízký a v Ostravě klesl počet klientů na méně než polovinu. V poradnách teď nejčastěji lidé řeší rodinné problémy, ale po pandemii přibývá i problémů s dluhy a exekucemi.

Řešení rodinných situací, finančních problémů, ale třeba i rady, jak postupovat při podepsání smlouvy s takzvanými energetickými šmejdy. Jen některé s případů, které s lidmi řeší pracovníci sociálně-právní poradny ostravské Charity.

„Klienti přicházejí například kvůli dávkám státní sociální podpory, v hmotné nouzi, také kvůli důchodům nebo problematice exekucí – na co má právo exekutor a na co nemá,“ popisuje vedoucí sociální služby Marek Adámek, s čím za ním lidé nejčastěji přicházejí.

Po covidu se mění témata

Během covidu klientů ubylo, v srpnu už jejich počet opět dosáhl předcovidových hodnot. Ale mění se témata, se kterými se lidé na poradnu obracejí. Volají třeba i kvůli novým protiepidemickým opatřením. „Chtěli informace ohledně karantén, hygieny a podobně,“ dodává Adámek.

Pokles počtu klientů během covidu zaznamenala i charitní poradna v Opavě. Proti roku 2019 byl propad asi o 20 procent. Podle našich dat se naopak zvýšilo (o 4 procenta) dluhové poradenství,“ potvrzuje vedoucí služby Lucie Trunečková.

I kvůli novým problémům způsobených pandemií koronaviru poradny očekávají, že počty jejich klientů budou i nadále stoupat a brzy dosáhnou předcovidových hodnot.

autor: Tomáš Pika
Spustit audio

Související