Dostavba obchvatu Frýdku-Místku je důležitá pro nadcházejí opravu D1 v Ostravě

Nejvíce rozestavěných úseků dálnic je v Moravskoslezském kraji. Z informací Ředitelství silnic a dálnic vyplývá, že je to celkem 38 kilometrů. Staví se například obchvaty Opavy či Krnova a také Frýdku-Místku, který je pro kraj klíčový. Čtyřproudová cesta se totiž napojí na dálnici, která vede do Polska.

„Nedávám ruku do ohně často, ale tomuto termínu věřím,“ říká primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD) s tím, že první auta by se po novém obchvatu měla svézt nejpozději začátkem roku 2022. Práce na první etapě postupují kupředu a i zbývající část už vypadá nadějně. „S tím, že se podařilo vybrat firmu na další etapu, se to dá stihnout,“ dodává.

Průtahem Frýdku-Místku teď projede asi 45.000 aut denně. Minimálně polovina by po zprovoznění obchvatu měla z města zmizet.

Dokončení obchvatu Frýdku-Místku je ale důležité i pro dopravu v Ostravě. „Protože dříve nebo později se začne opravovat D1 a to bude znamenat její kompletní uzávěru na asi dva až tři roky. A těch 20 tisíc Poláků musí někudy projet. Takže až bude kompletně dokončený čtyřpruh přes Frýdek-Místek až do Nového Jičína, bude možné opravovat dálnici,“ vysvětluje náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Na dokončení obchvatu čekají i obce na Třinecku. Poslední pětikilometrový úsek by Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chtělo začít stavět ještě letos. A to i přes to, že pokračování obchvatu blokuje jeden majitel pozemků na trase.

Jako u Prodloužené Rudné

To navíc není jediné riziko, připouští Radek Mádl, pověřený řízením ŘSD. „To riziko spočívá v tom, že neúspěšný uchazeč, kterého jsme ze zadávacího řízení vyloučili, se odvolá na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, a my musíme čekat na jeho rozhodnutí. Chci ale deklarovat, že jsme připraveni zahájit stavbu dříve, než se nám podaří získat ten pozemek, který nám v tuto chvíli ještě chybí k dokončení majetkoprávní přípravy,“ ujišťuje Mádl.

Na Třinecku hrozí, že se tam stavaři dostanou do stejné situace jako u Prodloužené Rudné v Ostravě, kde k dokončení nové silnice mezi Ostravou a Opavou už několik let schází pouhých 400 metrů.

Spustit audio
autor: iha

Související