Hudba ze zapadlých vesnic: Nová alba, o kterých ještě uslyšíte – červen 2017

Vieux Farka Toure
Vieux Farka Toure

Pořad Hudba ze zapadlých vesnic vám každý měsíc přináší novinky ze scény world music a folku. V červnovém vydání uslyšíte dvě malijské hvězdy: kytaristu Vieux Farka Tourého a hráče na koru Toumani Diabateho. Dánsko-pákistánskou skupinu Rocqawali, súfijský rap z Azejrbadžánu od dvojice Ya Tosiba nebo novou britskou folkrockovou kapelu Curse of Lono.

„Otec hrával pouštní blues, kdežto já pouštní rock,“ vysvětluje malijský kytarista Vieux Farka Touré, syn legendárního obra africké hudby Ali Farka Tourého.

Už na první poslech hraje Vieux úplně jinak, než je na severu Mali okolo řeky Niger, obvyklé. To lze ovšem vysvětlit: protože otec z něho chtěl mít vojáka a od hudby ho zrazoval, učitelem se mu stal hráč na koru Toumani Diabate, čímž se Vieuxovi dostala do krve kultura mandinských griotů a s dalším studiem také západní rock.

Přesvědčení, že je skutečně lahůdkovým kytaristou a vynikajícím zpěvákem, do vás Vieux nechá i na novém albu Samba doslova vsát. Natáčel ho v americkém Woodstocku formou studiového jam sessions a v textech reflektuje aktuální dění v Mali, nadále sužovaném dozvuky války na severu a narůstající chudobou.

A název? Podle rodinné tradice dostává každý druhorozený syn jméno Samba, což znamená nebojácný, nikdy se nevzdávající a za žádnou cenu neutíkající před jakoukoliv hrozbou.

Hip hop je novodobou americkou hudební formou, o tom nemůže být sporu, druhým dechem je ale nutné dodat, že prapůvod rapování, podobně jako u jazzu nebo blues, hledejme v západní Africe. A nejen tam, rytmický přednes poesie nebo způsob ničím nedoprovázeného rapování se praktikuje i na jiných místech planety.

V Ázerbájdžánu se mu říká meykhana a súfijskou tradici sahající do dávnověku dnes pomáhají udržovat mladí hudebníci z elektronické scény. Zpěvačka Zuzu Zakaria se při té příležitosti v duu Ya Tosiba spojila s finským producentem Mesakem. Druhé album nazvali Love Party.

Francouzský rockový zpěvák Matthieu Chedid přijal výzvu hráče na koru Toumani Diabateho pojmout album Lamomali jako popovou poctu Mali, což od váženého griota znělo hodně překvapivě. Pozvali spoustu hostů - Fatoumatu Diawara, Youssou N´Doura, libanonského trumpetistu Ibrahima Maaloufa, zpěvačka Santigold z newyorského popového undergroundu nebo brazilského bossa nova písničkáře Seu Jorgeho – a ve vznešené skladbě Manitoumani pak Chedid, tak jak je u západoafrických griotů zvykem, pěje chválu na Toumaniho a ten v něm spatřuje bílého griota.

Mystická odnož islámu súfismus je spojena s tranzovní hudbou qawwali, kterou světu poprvé před lety představil nesmrtelný pákistánský zpěvák Nusrat Fateh Ali Khan. Dovolil si tehdy dost, protože hudbu spojující člověka s bohem propojil třeba s elektronikou.

Mladý zpěvák Ejaz Sher Ali, syn velkého qawwali mistra Ustada Shera Aliho, se starobylou tradici rozhodl posunout do rockové sféry. S požehnáním slavného producenta Marka Howarda, který natáčel jak s Nusratem, tak s Bobem Dylanem nebo U2, se spojil s dánskými hudebníky a pod názvem Rocqawali nedávno vydal nové album Sufi Spirit.

Britský folkrocker Felix Bechtolsheimer, známý z kapely Hey Negrita, se rozhodl vrátit ke kořenům blues a rocku v novém projektu Curse of Lono a na debutovém albu Severed to vzal pořádně od podlahy.