Kopřivnická Tatra dokončila restrukturalizaci. Chystá investice i zvýšení výroby
Investice za stovky milionů korun chystá kopřivnická Tatra a zároveň plánuje, že v příštím roce zvýší výrobu. Automobilce se podle managementu znovu daří získávat velké zakázky. Tatra přitom před lety skončila kvůli dluhům v konkurzu a současní majitelé jí získali v roce 2013 v dražbě.
„Lidé tady měli všichni hlavu dole a odevzdaně čekali na to, co bude,“ popisuje předseda představenstva kopřivnické Tatry Petr Rusek, který do firmy přišel, když stála výroba a docházely peníze na výplaty i placení závazků dodavatelům.
„Když jsme podepisovali první větší kontrakt do Saúdské Arábie, tak jsme je tři měsíce přesvědčovali, že nezanikneme. Dneska už nikdo z nových zákazníků nemá strach o to, jestli dostane auta, nebo ne. Dneska mají spíš strach, kdy ta auta dostanou,“ dodává.
V křesle generálního ředitele po dvou letech končí krizový manažer Petr Karásek, který měl za úkol tradiční českou automobilku dostat z nejhoršího.
„Základní kámen byl postaven. To znamená, že společnost byla zachráněná, má postavené základy pro další rozvoj a generuje svým akcionářům první zisky,“ říká Karásek.
V roce 2014 Tatra vydělala téměř 387 milionů. Letos by měl být zisk i díky rostoucímu počtu zakázek ještě vyšší. Nový šéf Martin Bednarz chce automobilce pomoci vrátit se zase na výsluní.
„Chceme s firmou využít maximálně rostoucí potenciál na trhu, chceme dodávat vozidla do celého světa, chceme být globálním partnerem pro naše zákazníky, chceme inovovat naše produktové řady. Abychom takoví mohli být, tak musíme zapracovat na vnitřní logistice, musíme se zlepšit v naší interní spolehlivosti, musíme zvýšit kvalitu,“ vypočítává Bednarz.
Prodej firmy do Číny se nechystá, ujišťují majitelé
Kromě dalšího navýšení výroby chce Tatra bojovat o zakázky na všech kontinentech. V příštím roce plánuje investovat do nových technologií a rozvoje areálu víc než 300 milionů korun.
V posledních měsících se sice objevily spekulace o prodeji firmy do čínských rukou, nic podobného se ale podle vlastníků nechystá.
„Já věřím, že tak jak dneska je Tatra ryze českou firmou, tak že i do budoucna ryze českou firmou bude,“ potvrzuje jeden z majitelů kopřivnické Tatry René Matera.
Zároveň ale nevyloučil, že by se v budoucnu některé typy vozů mohli vyrábět přímo v Číně.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kreml je nervózní. Pokles ceny ropy se odrazí na státním rozpočtu, hrozí škrty na sociálních dávkách
-
Senzace se nekoná, Češky podlehly Kanaďankám 1:7. Ve čtvrtfinále je čeká Švýcarsko
-
Fico odmítl odsoudit ruský útok na ukrajinské město Sumy. Uvedl, že nemá dost informací
-
Busta Gottwalda, ale taky tankobuldozer. Liberty Ostrava chce prodat nepotřebný majetek