Kraj je blízko přidělení dotace na nové vlaky. Jezdit by měly z Ostravy do Beskyd

23. leden 2018

Cestující na trati z Ostravy do Frýdlantu se už mohou začít těšit na nové vlaky. Moravskoslezský kraj s největší pravděpodobností dostane více než třičtvrtěmiliardovou dotaci na jejich pořízení. Dvoupodlažní jednotky vyjedou na koleje zhruba za tři roky. Nahradí vlaky ještě z doby socialismu.

„Je to nepříjemné, už to neodpovídá těm požadavkům dnešní doby. Třeba se z toho špatně vystupuje,“ říká pan Karel poté, co trochu s námahou vystoupil z osobního vlaku na zastávce Ostrava-Stodolní.

Soupravu tvořila 40 let stará lokomotiva a čtyři jen o něco málo mladší vozy. A právě tyto vlaky by měly nahradit moderní patrové jednotky.

„Je to zvýšení komfortu pro cestující. A zároveň nám tyto nové soupravy nahradí i některé motorové vozy, ať je to typu 814 Regionovy, nebo i větší a těžší motory,“ vysvětluje ředitel ostravského Regionálního obchodního centra Českých drah Miroslav Klich.

Dotaci na nové vlaky ještě musí schválit komise na ministerstvu dopravy. Pokud v žádosti nenajde problémy, dostane kraj proplaceno celých 765 milionů korun.

„Výběrové řízení a dodávka vlaků trvá nejméně 30 měsíců. Ode dneška nějakých 30 měsíců je červen 2020, takže tam by mohla být první souprava,“ říká náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Pět nových souprav budou zatím táhnout dieselové lokomotivy, které po plánované elektrifikaci nahradí stroje elektrické. Dvoupodlažní jednotky budou jezdit hlavně na osobních vlacích.

„Počítáme, že pokud dojde časem ke zdvojkolejnění a elektrifikaci úseku Frýdek, eventuálně Frýdlant, tak protože bude větší kapacita trati, pokusíme se nasadit i větší počet spěšných vlaků. Ty pak pak jezdily v intervalu třeba jedné hodiny,“ dodává Miroslav Klich.

Osobní vlak přijíždí do zastávky Ostrava-Stodolní

Nové soupravy ale mají České dráhy jisté pouze do roku 2023, kdy chce kraj vypsat soutěž na dopravce. Pokud uspěje jiná firma, dostane do zápůjčky také nové vlaky.

autor: Michal Polášek
Spustit audio