Kraj zpřísní podmínky pro opravy silnic a přidá ekologické kritérium

11. květen 2018

Moravskoslezský kraj zpřísní požadavky na kvalitu oprav silnic druhé a třetí třídy. Hlavní hrozbou pro stavební firmy bude možnost velmi přesného měření tloušťky položeného asfaltu laserem. Právě loňská kontrola totiž zjistila, že jedna z firem na materiálu šetřila.

Na silnici mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou se museli dělníci na jaře vrátit. Asfalt na čtvrtině opravovaného úseku měl jen šest centimetrů místo devíti. Stavební firma ho musela položit znovu.

Důsledek teď pocítili zájemci o nové zakázky. Kraj zúžil toleranci pro tloušťku asfaltu a chce o rok delší záruku. Největším strašákem ale má být automobil se speciálním laserovým radarem, který s milimetrovou přesností zjistí, kolik asfaltu dělníci použili.

„Letos budeme měřit dalších 7 kilometrů silnic, celkem se bude spravovat asi 70 kilometrů, takže zhruba jednu desetinu si zase znova prověříme tím laserovým strojem,“ říká náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS) s tím, že přesný rozvrh měření bude tajný, aby se firmy nemohly připravit.

Ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm si nemyslí, že tvrdší podmínky stavebníky odradí. „To je otázka toho si na to zvyknout, dodržovat kvalitu, to, co se vlastně chce, a to co, by vlastně mělo být samozřejmostí,“ říká.

Kvalitu oprav krajských silnic kontroluje speciální zařízení s laserem

Laserový skener na terénním autě

Horší kvalitě silnic druhé a třetí třídy chce zabránit Moravskoslezský kraj. Hejtmanství zavádí kontroly toho, jestli stavební firmy položí při opravách tolik asfaltu, kolik předem slíbí. Pomáhá jim v tom speciální laserový snímač, který na milimetry přesně zaměří silnici před pokládkou asfaltu a potom po dokončení nového povrchu.

Do dvou zakázek na opravu silnic v Ostravě připravuje kraj ještě další podmínky. Třeba o dopadu opravy na životní prostředí.

„Aby zbytečně nejezdily dodavatelské firmy daleko, takže tam bude ekologické kritérium, které bude zohledňovat to, z jaké vzdálenosti firmy dovážejí kámen a asfalt a jakými auty. Takže pomocí kombinace zplodin a vzdálenosti budeme firmy hodnotit,“ vysvětluje náměstek hejtmana Jakub Unucka, který počítá s tím, že oproti velmi nízkým loňským cenám firmy v reakci na tvrdší podmínky letos zdraží.

autor: Michal Polášek
Spustit audio