Všechny články
-
Koně na kolejích. „Koňkou“ z Lince do Českých Budějovic
1. srpna tomu bude 190 let, co byl zahájen provoz na první „koňské silnici“ na evropském kontinentu z Lince do Českých Budějovic.
-
Gatě hanáckého obra. Příběh muže, který vyrostl až do nebe
V rohu Vlastivědného muzea v Olomouci stála odedávna socha muže v hanáckém kroji. Výška postavy 242 cm, na opasku velký nápis Josef Drásal.
-
Rukověť sběratele vánočních pohlednic. Jak si dřív lidé přáli štěstí, zdraví a radost
Tak trochu se 20. století stalo stoletím vánočních pohlednic...
-
V říši boha Radegasta. Výpravy do tajemných beskydských „ďůr“
Fotograf, kameraman a speleolog Josef Wagner se už půl století zabývá výzkumem podzemí po celém světě i u nás. V říjnu mu o tom vyšla nová kniha V říši boha Radegasta.
-
Fascinace malým velkým Okimou. Cestovatel Miloslav Stingl a jeho životopisec
Roku 2016 vydal Adam Chroust biografii jednoho z našich nejpilnějších cestovatelů a spisovatelů Miloslava Stingla. Knížka byla ověnčena cenou Magnesia Litera.
-
Příběh jménem Anthropos. Jak Tomáš Baťa zaplatil mamuta
Starořecké slovo anthrópos je do češtiny překládáno jako člověk. Anthropos je také už 94 let součástí názvu instituce, jejíž význam v průběhu doby přesáhl hranice Česka.
-
Dotýkání v čase korony. Jak pandemie ovlivnila poslední věci člověka
Poslední věci člověka jsou tématem, které fascinuje lidstvo od nejstarších dob.
-
Nenápadný půvab vily Anežky. Dům, který vypráví osudy čtyř generací jedné rodiny
Zajímavé příběhy mohou mít nejenom lidé, ale i věci neživé, třeba knížky, mlýnky na kafe či dámské klobouky. A také domy. Ukazují malé osudy na pozadí velkých dějin.
-
Dobrý člověk ještě žije. S Františkem Novotným o jeho nové knize Jak se hladí duše
Pandemie nás odsuzuje do samoty. Říká se, že ve chvílích, kdy se cítíme ohroženi, je moudré dát slovo dobrému člověku. Takovým člověkem je básník František Novotný.
-
Příběh „zbytečné“ pevnosti. O Terezín se nikdy nebojovalo, dnes jde o unikátní technickou památku
Pevnost Terezín se zrodila na konci 18. století, stavěla se jedenáct let a každoročně se na její stavbu spotřebovalo více než 20 milionů cihel.