Nadšenec do pravěku přestavěl zahradní boudu na muzeum. Dělá v něm i exkurze pro školy
Boudu na své zahradě v Hlučíně přestavěl na muzeum pravěku. Řeč je o amatérském historikovi Jiřím Sonnkovi. Sám si vyrobil třeba napodobeniny zbraní lovců mamutů nebo sošky Venuší. Ve svém muzeu provádí i děti ze základních škol.
Nevelké místnosti vévodí nástěnná malba pravěkých zvířat. Pravěk tady ale připomíná všechno – oštěpy, sněžnice nebo napodobeniny nožů lovců mamutů.
„Měl jsem výstavu v Hlučínském muzeu a někam jsem ty exponáty musel umístit. Manželka mi to dávala pod postel a chtěla mi to vyhodit. Tak jsem využil stavební boudu, kterou jsem vymaloval, a namontoval exponáty,“ říká pan Jiří Sonnek.
Muzeum Jiřího Sonnka je rozděleno na dvě části. Jedna se zabývá pravěkem a druhá peruánskou planinou Nazca a výrobou provazů. „Ty jsou potřeba na výrobu sítí, vorů, na svazování provazových mostů. Ti naši předkové ty provazy využívali všude,“ připomíná Sonnek.
Jiří Sonnek si u svého muzea vyrobil i polystyrenový model mamuta v životní velikosti. „Na polystyren je nanesena sádra a ten obraz jsem vyryl tak, jak je v jedné francouzské jeskyni. Právě ta velikost dává ten pocit, že ti lidé mohli ta zvířata ochočit,“ dodává.
Ve svém muzeu tento nadšenec do pravěku dělal i exkurze pro školy. „Když už je tady zavedu, tak to zatmím, ať je to jako v té jeskyni. Zabubnuji jim na šamanský bubínek, který tady mám. A to se těm dětem líbí nejvíc,“ usmívá se pan Sonnek.
V budoucnu chce své muzeum ještě doplnit, a to třeba o další nástěnné malby.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.