To nejlepší ze Slovenska posledních týdnů

Dnes bychom vám rádi představili několik nových nahrávek ze Slovenska. Zaměříme se na album Pustvopol Kataríny Málikové, také na písničkáře Nany Hudáka s Jazykem duší a kapelu Balkansambel s originální verzí balkánské hudby.

Začal bych Katarínou Málikovou. Její album Pustvopol považuji za jednu z nejzásadnějších slovenských nahrávek posledních let, stejně tak hudebně a umělecky výjimečnou jako byla Moruša Jany Kirschner.

Zpěvačka, skladatelka, klavíristka a textařka Katarína Máliková z malé obce Polomka ležící v Horehroní na albu Pustvopol zúročila své klasické vzdělání, zájem o kompozice Pendereckého, artrock, elektroniku a především tradiční Horehronskou hudbu, ve které vyrůstala. Ta je na albu všude přítomná, inspirativně i napřímo. Katarína ji zanesla do mnohovrstevnatých elektro akustických skladeb na způsob, který dá okamžitě srovnat třeba s postupy moderních anglických folkařů.

Skupinu Balkansambel jsem znal, teprve ale loni v září na bratislavském festivalu World Music Slovakia jsem si uvědomil, o jak originální kapelu se jedná. Festivalu se zúčastnilo mnoho zahraničních hostů, kteří během koncertu tančili jak o život a přitom vlastně na balkánskou hudbu, ale takovou, jakou předtím asi neslyšeli.

Slovenská skupina Balkansambel na novém albu Šlamastika doslova hýří nápady a originálně do ní zanáší slovenské tradice, bulharské sbory, řecké rytmy a když na to přijde, převede do balkánsko-slovenského modu i skladby od Dukea Ellingtona nebo Dizzyho Gillespieho. Základy skladby Bulgariáda natáčela skupina v Sofii s ženským triem Evridika.

Spustit audio