Patnáct nádraží v kraji se letos dočká modernizace. Železničáři na to mají 150 milionů

13. leden 2018
Výpravní budova frenštátského nádraží

Jsou to často první budovy, které návštěvníci po svém příjezdu do dané obce nebo města uvidí. Na některá z vlakových nádražní ale určitě nejsou hrdí ani místní, ani železničáři. Patnáct stanic v kraji se letos rozhodli železničáři modernizovat. Připravili si na to 150 milionů korun.

Před 28 lety vyjel z frenštátského nádraží první transport se sovětskými vojsky. Při pohledu na budovu vás napadne, že by mohla sloužit pro natáčení nějakého filmu nebo historického dokumentu s drobnými úpravami i teď. Prakticky se nijak nezměnila.

„Asi čistota. Potom si myslím, že tady chybí nějaký bufet,“ odpovídá na naše otázky paní Alena. Právě vystoupila z vlaku a spolu s ní si prohlížíme starší budovu obloženou hnědými kachlíky. Průchod, ve kterém stojíme, je posprejovaný.

Vcházíme do čekárny, která se je sice relativně čistá, ale je vidět, že třeba sedadla pro cestující mají už svá nejlepší léta dávno za sebou. „Je to takové starší tady. Celá budova a tak. Toalety jsem tady ale radši nikdy nezkoušela,“ říká slečna Sára, která tady čeká na vlak do Valašského Meziříčí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje, že letos bude do budovy investovat. „Celkové investiční náklady do výpravní budovy předpokládáme ve výši 21,4 milionu korun. Aktuálně se připravuje projekt a ještě v letošním roce bychom rádi zahájili samotnou rekonstrukci,“ říká mluvčí SŽDC Kateřina Šubová s tím, že se práce protáhnou do příštího roku.

Nejvíce peněz letos investují správci kolejí v Bohumíně. Za téměř 42 milionů korun dělníci vytvoří novou fasádu, vymění okna a dveře, nebo opraví odpady a vodovodní rozvody. Na ostravském hlavním nádraží zase přibudou nové pojízdné schody, „které přímo propojí přízemí a přístup k vlakům přes nadchod. Připravujeme projekt a realizaci ještě v letošním roce,“ dodává Šubová.

Interiér čekárny železniční stanice ve Frenštátě pod Radhoštěm

SŽDC chce letos začít s generální opravou nádraží v Havířově za téměř 50 milionů. Celkovou rekonstrukci pak čekají také nádražní budovy ve Valšově, Krnově a na západním nádraží v Opavě.