Práce na splavnění Odry do Ostravy mají začít v roce 2030
Ministerstvo dopravy poprvé zveřejnilo, kdy by mohla začít na území Moravskoslezského kraje stavba první části kanálu Dunaj-Odra-Labe. Dokončené studie předpokládají, že by se úsek od polské hranice do Ostravy budoval od roku 2030, tedy za 11 let. Přesně v době, kdy Polsko dokončí splavnění Odry na opačné straně hranice.
„Pokud bude projekt vládou schválen, nejlogičtějším se jeví prvek napojení Kozle na prostor Ostravy,“ potvrdil Luděk Sosna z ministerstva dopravy. Ale, jak říká, je tady spousta podmínek. „Je logické, aby polská strana připravila navazující úsek, který je poměrně dlouhý a Česka se týká menší část,“ dodává.
I když úsek od hranice do Ostravy je připravený relativně nejvíce, pořád chybí přesné místo překročení vodní cesty přes státní hranici a kudy povede kolem Bohumína, dodává tamní starosta Petr Vícha (ČSSD). Nejde podle něj o málo. O záchranu vzácných meandrů a celé přírodní oblasti.
„Jsme zvědavi na výsledky studie proveditelnosti. Pokud vím, tak čtrnáctého bude v Praze velké veřejné slyšení v Senátu na téma Odra-Dunaj-Labe. Pro nás je jen prioritou, aby v územním plánu zmizela varianta přes Bohumín,“ říká Vícha.
Jistější jsou naopak celkové náklady. „Celý úsek od Kozle do Ostravy by stál kolem 45 miliard korun včetně rezervy a samotný úsek od státní hranice po Ostravu-Svinov kolem 14 miliard korun,“ uvedl hlavní řešitel studie proveditelnosti Martin Pavel.
Tato vyjádření jsme natočili na Oderském fóru v Bohumíně, pravidelném jednání českých a polských dopravních expertů a politiků.
I kdyby byl hotový jen úsek do Ostravy, má smysl a bude po něm na velkých lodích co vozit, myslí si Jan Skalický ze společnosti Vodní cesty. „Slezsko je dnes jediná takto velká průmyslová oblast v Evropě, která není na vodní cestě. Tak je neprosto jasné, že je to handicap pro místní podnikatele, kteří často odcházejí do Číny a podobně,“ dodává Skalický.
Hlavní slovo teď bude mít vláda. Měla by se otázkou splavnění Odry zabývat a rozhodnout do konce září.
Související
-
V Bohumíně se bude řešit splavnění řeky Odry přes státní hranici
V Bohumíně se dnes bude řešit další postup při splavňování řeky Odry, a to jak v Česku, tak v Polsku. Oderská vodní cesta je jednou z větví kanálu Dunaj-Odra-Labe.
-
Se splavněním Odry z Polska do Ostravy se nezačne dřív než v roce 2030
Dopravní experti debatovali v Bohumíně o splavnění řeky Odry z Polska do Ostravy. Podle nich by výstavba plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe měla stát 610 miliard korun.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Ukrajina ukončila tranzit ruského plynu do Evropy. ‚Historická událost,‘ uvedl ministr energetiky
-
Filmové premiéry roku 2025: Franz bez Kafky, Brad Pitt ve formuli 1 a zuřivý virus 28 let poté
-
ONLINE: V Německu při silvestrovských oslavách kvůli pyrotechnice zemřelo pět lidí
-
Neočekávám kolaps Ukrajiny. Nalézt ale v současné situaci řešení konfliktu, nebude snadné, říká analytik