Růžová kola mají v Ostravě konkurenci. Nového provozovatele dotuje magistrát

Bikesharing v Prostějově

V ostravských ulicích se během dne nově objeví 600 nových takzvaných sdílených kol. Šedomodré stojany a kola patří firmě Nextbike. Vyhrála zakázku magistrátu, který bude provoz dotovat. Letošní novinkou je to, že přibude lokalit, kde k půjčení budou. Jde například o Petřkovice, Hošťálkovice nebo Porubu.

„Myslím si, že je to úžasné, a co oceňuji nejvíc, že se tato služba rozšiřuje mimo centrum Ostravy. Čím víc je ta služba ve městě rozšířená, tím víc se používá,“ říká šestačtyřicetiletá vysokoškolská učitelka Martina. Kola vyzkoušela například v Praze anebo Amsterdamu. Ode dneška v Ostravě bude moci vyzkoušet kola dvou různých společností.

Provoz nově spouští firma Nextbike, která vyhrála zakázku ostravské radnice. „Město bude přispívat přes 9 korun na každou zápůjčku, protože jsme měli informace o tom, že sdílená kola by nemohla fungovat bez pomoci města. Takže pro tento rok je vyhlášena tato koncese malého rozsahu mezi městem a společností Nextbike,“ upřesňuje náměstkyně primátora Ostravy Kateřina Šebestová (ANO). Magistrát předpokládá, že na sdílená kola letos dá 4,5 milionu korun.

Nexbike bude mít ve stojanech šest stovek šedo-modrých kol. „Půjčování je velice jednoduché – buď přes naši aplikaci, kdy se jen naskenuje QR kód anebo se vepíše číslo kola, a kolo se samo otevře. A stejně tak velice jednoduché je i vrácení – jen se zamáčkne páčka na zadním kole a zámek se uzamkne,“ vysvětluje generální ředitel Nextbiku Tomáš Karpov, jak systém funguje.

Růžová kola v centru

Nová služba Rekola v Teplicích

Lidé si stejně jako loni v centrálním ostravském obvodu můžou vypůjčit i některé ze 130 růžových kol firmy Rekola. Tu už ale město letos finančně nepodporuje. Nextbike a Rekola se vzájemné konkurence nebojí.

„Hrozně nás zajímá, jak nám to půjde vedle konkurence, která je větší než my. Ve většině měst je to totiž naopak, kde my jsme ten hráč s největším počtem kol. Věříme, že trh je dostatečně velký na to, abychom se vůbec nemuseli prát a mohli společně jezdit vedle sebe,“ říká vedoucí ostravských Rekol Lubomír Fridrich.

Kola obou společností ve městě zůstanou do konce letošního podzimu.