Stavba nové vysokorychlostní železnice má na Ostravsku začít v roce 2025
O vysokorychlostní železnici napříč Českou republikou se mluví už delší dobu. Jedním z prvních úseků by měla být trasa mezi Ostravou a Přerovem. Vznikne tam úplně nový železniční koridor. Už existují přesnější termíny pro zahájení stavby.
Nové koleje, které z velké části kopírují současnou dálnici z Ostravy. Mnohem větší kapacita a rychlost, která zkrátí cestu mezi Ostravou a Přerovem na půlhodinu. Tak vypadají konkrétní plány. Letos se začne s dokumentací pro územní řízení.
„Předpokládáme, že stavební povolení bychom měli mít v roce 2025. Je to samozřejmě podmíněno posouzením EIA a vypořádáním se s Naturou. A také, že nebudou problémy v oblasti územního řízení,“ potvrdil Radek Čech ze Správy železniční dopravní cesty, která bude investorem celé stavby.
Podle tohoto výhledu by měly rychlovlaky do Ostravy skutečně jezdit zhruba do deseti let. Bude hodně záležet na tom, jak se podaří celá obří investice úředně připravit. V tom pomůže Moravskoslezský kraj, říká náměstek hejtmana (Jakub Unucka). Doufá, že se všechno podaří tak, jak je naplánováno.
„Budeme vyřizovat veškeré námitky ekologů a pevně doufám, že ten projekt je tak významný pro všechny, že nebudeme řešit, jestli tam je nebo není křeček, ale budeme řešit, aby ta trať tam co nejdříve byla,“ dodává Unucka.
Kolik by to všechno mohlo stát, zatím jasné není, ale peníze se budou muset najít, říká Martin Kolovratník (ANO), místopředseda hospodářského výboru dolní komory Parlamentu. I kdyby nevyšly dotace, existuje podle něj možnost výhodné půjčky u Evropské investiční banky.
„Touto půjčkou byl financován železniční tunel pod kanálem La Manche a celá vysokorychlostní síť TGV ve Francii. Takže stejným způsobem chceme financovat rychlou železnici v Česku,“ dodává Kolovratník.
Úsek Ostrava-Přerov je jedním z pěti v Česku, na kterých by se mělo budování vysokorychlostní železnice otestovat.
Související
-
Vysokorychlostní trať z Ostravy do Přerova by mohla být hotová už za 12 let
Vysokorychlostní trať z Ostravy do Přerova by mohla stát dříve, než se dosud předpokládalo. Důvodem je už předem jasná trasa a taky snaha ulevit přetíženému koridoru.
-
Jiří Svoboda: Koridory pro 200 km v hodině chceme vybudovat v horizontu pěti let
Rozhovor se šéfem Správy železniční dopravní cesty Jiřím Svobodou nejenom o tom, jaké jsou plány s budováním vysokorychlostních železničních koridorů v Česku.
-
Pendolino je na kolejích už 30 let. Proč se s ním nepočítá pro vysokorychlostní tratě?
Jezdíte pendolinem? Na české koleje sice vyjela se zpožděním, ale na těch italských jsou už 30 let. To, že jedete 160 km/h, ale ani nepoznáte, shrnuje Ondřej Luštinec.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Hladík jako jediný ministr neodměnil své náměstky. ‚Bonusy jsou jen za mimořádné věci,‘ vysvětluje
-
ŽIVĚ: Litvínov hraje ve 47. kole extraligy s Pardubicemi 0:0. Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
‚Příliš věrohodně mi to nezní.‘ Hamás podle Slezáka buď neví, kde ostatky Bibasové jsou, nebo je schovává
-
Zelenskyj není potřeba u jednání o míru, řekl Trump. Podle něj ztěžuje uzavírání dohod