Stavba nové vysokorychlostní železnice má na Ostravsku začít v roce 2025

Dočká se Česko vysokorychlostní železnice?

O vysokorychlostní železnici napříč Českou republikou se mluví už delší dobu. Jedním z prvních úseků by měla být trasa mezi Ostravou a Přerovem. Vznikne tam úplně nový železniční koridor. Už existují přesnější termíny pro zahájení stavby.

Nové koleje, které z velké části kopírují současnou dálnici z Ostravy. Mnohem větší kapacita a rychlost, která zkrátí cestu mezi Ostravou a Přerovem na půlhodinu. Tak vypadají konkrétní plány. Letos se začne s dokumentací pro územní řízení.

„Předpokládáme, že stavební povolení bychom měli mít v roce 2025. Je to samozřejmě podmíněno posouzením EIA a vypořádáním se s Naturou. A také, že nebudou problémy v oblasti územního řízení,“ potvrdil Radek Čech ze Správy železniční dopravní cesty, která bude investorem celé stavby.

Podle tohoto výhledu by měly rychlovlaky do Ostravy skutečně jezdit zhruba do deseti let. Bude hodně záležet na tom, jak se podaří celá obří investice úředně připravit. V tom pomůže Moravskoslezský kraj, říká náměstek hejtmana (Jakub Unucka). Doufá, že se všechno podaří tak, jak je naplánováno.

„Budeme vyřizovat veškeré námitky ekologů a pevně doufám, že ten projekt je tak významný pro všechny, že nebudeme řešit, jestli tam je nebo není křeček, ale budeme řešit, aby ta trať tam co nejdříve byla,“ dodává Unucka.

Kolik by to všechno mohlo stát, zatím jasné není, ale peníze se budou muset najít, říká Martin Kolovratník (ANO), místopředseda hospodářského výboru dolní komory Parlamentu. I kdyby nevyšly dotace, existuje podle něj možnost výhodné půjčky u Evropské investiční banky.

„Touto půjčkou byl financován železniční tunel pod kanálem La Manche a celá vysokorychlostní síť TGV ve Francii. Takže stejným způsobem chceme financovat rychlou železnici v Česku,“ dodává Kolovratník.

Úsek Ostrava-Přerov je jedním z pěti v Česku, na kterých by se mělo budování vysokorychlostní železnice otestovat.

Spustit audio

Související