Tramvajová trať mezi Ostravou a Karvinou by mohla být za deset let
Zamýšlená meziměstská tramvajová trať spojující Ostravu a Karvinou by za optimálních podmínek mohla být v provozu za deset let. Její výstavba by při současných cenách ve stavebnictví mohla stát zhruba sedm miliard korun. Novinářům to sdělila mluvčí kraje Nikola Birklenová.
Výstavbu tramvajové trati, která povede z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné, plánuje Moravskoslezský kraj. „První etapa trati povede z Karviné po třídě 17. listopadu přes rozvojové území pohornické krajiny Karvinska, přes Staré náměstí v Orlové, Rychvald a Slezskou Ostravu, kde se napojí na současnou ostravskou tramvajovou síť. Další etapy pak budou pokračovat do Orlové-Lutyně, v budoucnu je ve hře i napojení na Havířov,“ uvedla Birklenová.
Zahájení projektu je podle ní závislé na zajištění finančních prostředků. „Moravskoslezský kraj plánuje financování zajistit hlavně z evropských zdrojů, o podporu bude žádat i stát. Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, trať by měla mít přes 26 kilometrů,“ uvedla Birklenová.
Kraj si od vybudování tramvajové trati slibuje zlepšení dopravní dostupnosti, pozitivní dopady na životní prostředí v regionu, ale také zvýšení atraktivity pohornické krajiny pro veřejnost a investory.
Čtěte také
„Tramvaje jezdily mezi Ostravou a Karvinou už před více než sto lety, trať měla tenkrát smysl díky intenzivní těžbě uhlí. Nyní, s dynamicky probíhající transformací našeho kraje, má vize obnovit toto tramvajové propojení opět své opodstatnění. Tramvajová trať bude mít pozitivní vliv na ekonomiku kraje, čistotu ovzduší, také náš kraj zatraktivní. Chceme totiž oživit místa, která dříve patřila těžbě uhlí,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka (ANO).
Kraj už má k dispozici studii proveditelnosti, která potvrdila možné uskutečnění projektu. Kraj přišla na 835.000 korun. Studie proveditelnosti počítá s využitím existující infrastruktury, jako jsou uhelné vlečky a současné či plánované dopravní koridory.
„Nové tramvaje samozřejmě nebudou jezdit po starých kolejích, není to možné technicky a ani z bezpečnostních důvodů. Bude se jednat o novou moderní dvoukolejnou rychlodráhu, která bude mimo zástavbu moci jezdit až osmdesátikilometrovou rychlostí. Tramvaje by mohly jezdit v desetiminutových intervalech,“ doplnil Podstawka.
Záměr kraje by měly potvrdit i dotčené obce, které s krajem uzavřou memorandum o spolupráci při přípravě trati, jejím vzniku a následném provozování. Už v minulém týdnu text memoranda schválili ostravští i krajští zastupitelé.
„Chceme, aby lidé z našeho kraje o plánované trati věděli, aby se na její realizaci těšili a následně toto spojení co nejvíce využívali. Také mohou projekt částečně ovlivnit, například připravujeme workshop se studenty architektury, kteří navrhnou možný vzhled některých tramvajových zastávek,“ řekl Václav Palička z krajské společnosti Moravskoslezské investice a development (MSID).
Související
-
Vzpomínky na tramvajovou trať v Petřkovicích
Dodnes jsou viditelné zbytky bývalé tramvajové trati v ostravských Petřkovicích. Zachovala se například montážní jáma pro údržbu tramvají. Trať vedla do Hlučína.
-
Zaniklou tramvajovou trať v Bohumíně nově připomíná virtuální naučná stezka
Na stránkách města zájemci najdou sérii unikátních historických snímků, které poskytli pamětníci i fanoušci tramvajové dopravy.
-
Tramvají z Vítkovic na Pískové doly. Zaniklou trať už dnes připomínají jen detaily
Drobná dráha Vítkovice–Pískové doly byla kdysi nazývána tramvajová dráha z ostravských železáren do Zábřehu. Stále ještě žije dost pamětníků, kteří na lokálku vzpomínají.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rod: Sázka na obranný průmysl může být naším pilířem na 20 let. Po válce bude třeba naplnit sklady
-
Rusko je připraveno na mír, ale musí se mu vyhovět, říká politolog Just
-
Sparta po devíti ligových výhrách v řadě prohrála, nestačila na Liberec. Jediný gól vstřelil Višinský
-
‚Parchant jeden.‘ Schillerová se opřela do premiéra Fialy kvůli schůzce o obraně. Podle něj ztrácí nervy