Vědci v Ostravě chystají první velkou modernizaci superpočítače. Zlepší využití výkonu

02371927.jpeg

Ostravský superpočítač má před sebou první velkou modernizaci. Národní superpočítačové centrum IT4Innovations chystá výměnu některých klíčových součástek za technologicky pokročilejší. Obnova má umožnit lepší využití výkonu celého zařízení, které ročně spočítá tisíce úloh.

„Nám to samozřejmě urychlí celý ten výpočet, který potřebujeme, z řádově několika měsíců na několik minut. Takže je to obrovská pomoc,“ říká Aleš Slíva ze strojní fakulty ostravské Vysoké školy báňské.

Se svými studenty vyzkoušel ostravský superpočítač hlavně při vývoji některých částí studentské formule. „Pro modelování proudění obtékání toho vozidla je to velký benefit a samozřejmě budeme ho využívat i do budoucna,“ dodává Slíva.

Ostravský superpočítač dnes využívají české i zahraniční vědecké týmy. Ty pracují například na vývoji léčiv, testování nových materiálů i vylepšení pro průmysl nebo zdravotnictví.

S žádostí o přidělení výpočetního času ale neuspějí všichni. „Poptávka přeskočila v té desáté veřejné grantové soutěži o 64 procent. Počítá u nás přibližně 60 různých institucí. Momentálně procházejí projekty hodnocením alokační komise, výsledky by měly být na konci května a od června už vědci můžou počítat,“ potvrzuje mluvčí národního superpočítačového centra Karina Pešatová.

Ostravský superpočítač pořád zůstává ve stovce nejvýkonnějších strojů na světě. I tak se ale žebříčkem i díky nástupu modernějších technologií postupně propadá. Podobně jako domácí počítače se tak v nejbližší době nevyhne obnově. Jako první přijde na řadu takzvaný malý cluster, který funguje od roku 2013.

„Momentálně se obnoví menší cluster Anselm. Co se týče té podpůrné infrastruktury, chlazení, napájení elektřinou, tak ta je opravdu na špičkové úrovni, to znamená, že by nám měla vydržet i deset let a být vlastně pořád špičková,“ dodává Pešatová.

S přípravou modernizace začalo národní superpočítačové centrum už v roce 2015, teprve teď jdou ale do finále a novější součástky chtějí instalovat na jaře příštího roku. Obnovu výkonnější části, která nese jméno Salomon, pak plánují spustit v roce 2020.