Vznikla na příkaz komunistické vlády, oblíbená je ale dodnes. Kofola má 60 let

6. duben 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kofola

Vznikla na příkaz komunistické vlády, oblíbená je ale dodnes. Před 60ti lety namíchali výzkumníci v Česku první Kofolu - kolový nápoj z domácích surovin. Kofola se do obchodů dostala až po několika letech bádání. Měla napodobit americké kolové nápoje populární na západ od našich hranic. Sirup se dlouhá léta vyráběl v Galeně v Opavě-Komárově, po Sametové revoluci recepturu koupil soukromý výrobce. Receptura zůstává tajná i v současnosti.

Dva roky trvalo týmu kolem docenta Zdeňka Blažka, než vymyslel speciální sirup KOFO, ze kterého se Kofola dodnes vyrábí. Právě sirup je pro výrobu klíčový – obsahuje tajnou směs bylin a jeho přesné složení zná jen šest lidí. Jedním z nich je šéf kontroly kvality a vývoje společnosti Kofola Petr Pravda.

Čtěte také

„Je tam cukr, jsou tam ovocné koncentráty a tu chuť dodává karamelizovaný cukr a hlavně bylinné extrakty. Je tam 14 přírodních látek a ty jsou vyvážené tak, aby chutnaly jako Kofola,“ prozrazuje Pravda.

U zrodu Kofoly stál kromě docenta Blažka taky Jaroslav Knapp – bývalý opavský farmaceut, který spolu s kolegy dokázal rozjet velkovýrobu budoucího prodejního hitu. Kofolu dříve vyráběly různé sodovkárny po celé zemi, které pro ni vymýšlely i vlastní etikety. Dnes je výroba jednotná a přísně kontrolovaná. Podle Petra Pravdy se ale receptura od roku 1960 prakticky nezměnila.

„Receptura je prostě daná, zamčená, s tou nesmíme nic dělat. Naším úkolem není vylepšovat to, co tehdy farmaceuti vymysleli, ale udržet kvalitu a nezkazit to,“ dodává Pravda.

S čím člověk vyroste...

Před revolucí populární nápoj u nás ale musel v 90. letech bojovat o přežití. Trh zaplavily zahraniční výrobky včetně těch, které chtěl režim před desítkami let zkopírovat. Kofole ale pomohlo, že se lidé začali vracet ke značkám, které znali z minulosti.

„Taková ta nostalgie po různých značkách, které byly spojené hlavně s příjemnou částí života, s nějakým životním stylem. S čím člověk vyroste, už mu potom v životě zůstává,“ připomíná vedoucí katedry marketingové komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.

Kofolu taky zachránil prodej licence na výrobu sirupu v roce 1998 do rukou řeckého rodáka Kostase Samarase.

autor: Jan Nevola
Spustit audio