Známky nebo slovní hodnocení? Učitelé zvažují, jak napíšou vysvědčení

7. leden 2021 10:48

Školákům se blíží konec prvního pololetí a na vylepšení známek na vysvědčení zbývá už málo času. Mnozí učitelé ale mají problém s tím, jak známky vytvořit. Hlavně u těch žáků, kteří distanční výuku odbývají. Ministerstvo školství proto doporučuje spíše slovní hodnocení.

„To jsou krabice s uvedením názvu třídy, bude tam jméno žáka,“ ukazuje ředitel Základní školy Jubilejní v Novém Jičíně Ladislav Gróf na papírové šanony hned u vchodu. Tady si vyzvedávají úkoly ti, kteří nemají třeba dostatečné připojení k internetu.

Čtěte také

Právě distanční výuka je teď podle něj velký problém při hodnocení. Někteří žáci dělají všechno proto, aby se jí vyhnuli. Anebo pokud jde o úplně nové předměty v tomto pololetí.

„Za sebe mohu říct – jen informatika u pátých ročníků, to jsou ročníky, které to měly vlastně poprvé, a ze samostatné výuky toho ve škole měli skutečně velmi málo,“ říká ředitel.

Ministerstvo školství proto doporučilo vyměnit za těchto podmínek známky za slovní hodnocení. „Přihlížet by tedy učitelé měli například k aktivitě žáků při distanční výuce, schopnosti organizovat si čas a učební v podmínkách distanční výuky nebo také plnění zadaných úkolů,“ potvrdila mluvčí ministerstva Aneta Lednová.

I tak to bude těžké, reagoval ředitel novojičínské základní školy. „Největší problém to bude u těch žáků, kteří spolupracovali málo nebo téměř vůbec. A to doložení nějakých vzdělávacích výstupů bude složité i pro stanovení známky na vysvědčení nebo hodnocení, to je celkem jedno,“ dodal ředitel.

Navíc se podle něj musí třeba kvůli přijímačkám stejně překlopit slovní hodnocení na známky. Školy mohou podle rozhodnutí ministerstva samotné vysvědčení předati později, pokud se školy v lednu neotevřou. Jeho obsah ale žáci a studenti musí znát 28. ledna.

autor: Martin Knitl
Spustit audio