Zuzana Mojžíšová: Lidová hudba není přežitek

Pokud jde o čerstvé zprávy, na vrabce na střeše prý nikdo nemá. U slovenské zpěvačky Zuzany Mojžíšové ale zklamali na celé čáře: o jejím novém, po dlouhých patnácti letech vydaném albu Puščaňa, totiž dopředu ani nepípli. O to větší překvapení zažíváme.

Ačkoliv víme, že Zuzana patřila kdysi na Slovensku k průkopníkům moderních úprav lidových písní, přesto zažíváme doslova šok, kam se zpěvačka znovu obklopená skvělými rockovými a jazzovými hudebníky ve svém ojedinělém přístupu k tradici dostala. Posloucháme naprosto mimořádné nadžánrové album mezinárodních parametrů – výsledek dlouholeté, poctivé, neuspěchané snahy „přinést vnímavým posluchačům hudbu, jejímž srdcem je lidová píseň interpretovaná inovativním a vkusným způsobem“.

 

Vystudovaná etnomuzikoložka a redaktorka klasické hudby slovenského rozhlasu Zuzana Mojžíšová, začínala v roce 2000 s folkrockovou skupinou Družina, kdy se jejich tvorba stala trnem v oku  konzervativcům z Matice Slovenské, neváhající ji označit za hanobení kulturního dědictví. Rozpory o dalším směřování skupiny zpěvačka vyřešila odchodem a založením vlastní formace Zuzana Mojžišová a jej družina. „Folkrock orientovaný na masy mě neláká,“ uvedla v roce 2004 nové album, už tehdy natáčené ve spolupráci s houslistou Stano Palůchem, kytaristou Andrejem Šebanem nebo bubeníkem Martinem Valihorou. Teď, po patnácti letech, se k nim přidali trumpetista Oskar Török, multiinstrumentalista a producent Oskar Rózsa, hráč na fujary a píšťaly Rasťo Andris a další hudebníci a aranžéři lidové hudby ze všech koutů Slovenska. 

Společně se Zuzanou nepodlehli duchu doby křížit žánry, jen aby se jich na album vtěsnalo co nejvíce. Vrství na sebe rock, jazz, funky, soundtrackové nálady, nebojí se experimentovat se zvukem, a přesto nemáte ani jednou dojem, že by přepadli do překombinované exhibice. V krátkých, i delších skladbách dokážou udržet posluchače v napětí: třeba původně jednoduchou píseň Zabili Janňíka, proměnili v děsivě prosmutnělý pláč dívky za mrtvým milým s až filmovou atmosférou.

Zuzana Mojžíšová pořád pracuje s argumentem, že i starobylá hudba dokáže dát v citlivých úpravách tvrdou ránu častému přesvědčení, že lidová hudba je ve 21. století vlastně přežitek nekorespondující s dneškem, umění určené převážně folkloristům nebo muzejníkům. Argumentem nově podpořeným odvážným albem Puščaňa, které dokážou docenit i další generace.

Spustit audio