Alpha Blondy: Všechno co potřebujeme, je láska

Pokud bychom měli zpěváka Alpha Blondyho z Pobřeží slonoviny přiblížit tomu, kdo ho nezná, bude asi nejsnazší sdělit jeho titul: Král afrického reggae.  Letos oslavuje čtyřicet let na scéně a přes svých bezmála sedmdesát let zůstává ztělesněním angažované hudby, ačkoliv nás s ní ze všeho nejdřív roztančí. Jako na novém dvojalbu Eternity, na kterém ho znovu doprovází věrná kapela The Solar System. 

Jestliže vzdorovitost není znakem svobody, nýbrž reakcí beroucí na sebe velký sebezávazek pravdomluvnosti, u Alpha Blondyho si buďte jistí, že se nejen pravdy nebojí, ale také v ní žije. Během čtyřicetileté kariéry sice natropil spousty malérů, míra jejich špatnosti ovšem odpovídala jeho statusu velké hvězdy. Drogy, špatní lidé, manýry nedotknutelného, však to znáte. Když ale došlo na kritiku politických nemravností, společenské morálky a násilí během občanské války v Pobřeží slonoviny, mohli jste se na jeho uvědomění spolehnout a texty některých Blondyho skladeb se daly tesat do kamene. Nejenže si nebral servítky, u svých ostrých komentářů často ani nehleděl na dopady. A když mu z vydavatelství vzkázali, že by pro jednou mohl natočit letní bezstarostné skladby, poslal je do háje a založil si vlastní label Alphalliance. Tím pádem nemusí vysvětlovat, jak je možné, že album Eternity uzavírá sedmnáctiminutová skladba Épistémicide, zahrnující útržky autentických projevů senegalského historika Cheikha Anta Diopa, jeho krajanky, spisovatelky Fatou Diome nebo malijské politické aktivistky Aminaty Traoré. Něco takového by žádný komerční vydavatel nezkousl, i kdyby byl Blondy sebeslavnější, on sám si to však dovolit může a stejně tak se v dalších skladbách může daleko otevřeněji opírat do nepravostí sužující Afriku, navíc podle Blondyho stále trpící komplexem ublíženosti vůči Západu. 

Láska zůstává jediným lékem proti válce a jedinou mírovou silou na světě, uvedl Blondy singlovou skladbu Love Power, napsanou při sledování války na Ukrajině. „Odhoďte zbraně, pohřběte bomby, my nepotřebujeme válku, ale lásku,“ zpívá Blondy s mladým Stonebwoyem, hvězdou dancehallu z Ghany. A pro jistotu v angličtině.

„Nikdy jsem nepovažoval hudbu za zbraň, ale za dorozumívající jazyk schopný mobilizovat. Být zpěvákem neznamená, že musíte na lidi jen křičet. Chudoba, války a nespravedlnost se nesmějí stát módou. Mluvím sice o zkušenostech z Afriky, ale nežiju v bublině, patřím do globálního světa a tak mě vadí lidé rozdmýchávající jako pyromani ohně nenávisti, násilí a teroru,“ řekl Blondy k militantně laděné skladbě Pompier pyromane, odsuzující prodavače zbraní a krizí.

Co máme na reggae Alpha Blondyho nejraději? To, že nepřestává spoléhat na tradiční západoafrické nástroje, dialogy a historii. Skladba Layiri, což znamená slibuju, vypráví alegorický příběh ženy toužící po dítěti a když ho s pomocí posvátného stromu porodila, duch který se v něm skrýval ji ho nakonec vzal a ona byla nucená se ho vydat hledat a hledá ho dodnes. Takže magické kouzlo jí bylo spíš na škodu. Vysoký, uhrančivý hlas patří malijskému zpěvákovi Sidiki Diabatému a na zvonivou koru hraje jeho otec, legendární Toumani Diabaté.

Jednou z nejsilnějších disciplín Alpha Blondyho zůstávají covery. Na dvojalbu Eternity zařadil dva. Zatímco Have You Ever Seen the Rain od americké kapely Creedence Clearwater Revival pouze převedl do reggae rytmu, u skladby Soul Rebel od Boba Marleyho změnil název na African Rebel a pohrál si trochu i s textem.

Nejděsivějším odkazem středověku zůstává v Africe a v arabském světě ženská obřízka. Když jí byla z rozhodnutí rodiny nucena projít také Blondyho sestřenice a on dokonce slyšel její křik, složil bolestivě vyznívající skladbu Excision a hlasem ho v ní podpořil jamajský reggae zpěvák Clinton Fearon.

Spustit audio