Andrea Čánová: Zaťatá pěst Ostravy

Andrea Čánová
Andrea Čánová
0:00
/
0:00
Ostravskému primátorovi demonstrovali pod okny naštvaní starostové menších obcí. Ostrava totiž odmítá plán ministerstva financí, které chce změnit rozdělování daní. Nově by velká města měla dostávat výrazně méně a naopak menší vesničky by si přilepšily. Ostrava proti tomu bojuje, ale malé obce v regionu zase bojují proti Ostravě. Krajské město si dokonce nechalo vymyslet speciální kampaň, kterou symbolizuje zaťatá pěst a nápis - Ostravu nedáme!

Z Ostravy už opět míří do světa úderná zaťatá pěst. Právě takový symbol si politici, kteří řídí magistrát, vybrali pro svůj boj za přísun daní do městské kasy.

To, že pěst, symbolizující více sílu než diplomacii, vyhovuje sociálním demokratům, mě nijak nepřekvapuje. Je to levicová strana, ke které to logicky patří. Proč ovšem druhý subjekt, který tvoří velkou ostravskou koalici, či manželství z rozumu, tedy ODS, kývl na takovou kampaň, je záhadou. Občanští demokraté tak mohou dostat polibek smrti.

Ve sporu o tzv. rozpočtové určení daní jde o to, jestli od nás daňových poplatníků dostanou více menší vesničky a méně velká města. Těm velkým, jako je Ostrava, se to logicky nelíbí a Ostrava se rozhodla z prachu zapomnění vytáhnout pěst dělnické třídy.

Jenže Ostrava není jeden celek, tvoří ji i příměstské obvody vesnického charakteru, ve kterých tradičně ODS měla těžiště svých voličů. Tito lidé budou vždy více nakloněni argumentům menších obcí, které křičí - dosavadní rozdělování daní je nespravedlivé, přidejte nám, my peníze nevyhodíme komínem, umíme hospodařit!

Sekretariáty ostravské ODS se tak stále více odklánějí od své voličské základny. Jak chtějí konzervativnímu voliči vysvětlit, že za kampaň, kterou symbolizuje zaťatá pěst ve stylu vítězství dělnické třídy nad krutými kapitalisty, utratili z rozpočtu půl miliónu korun?

Pokud už chtějí ostravští politici bojovat za stejný přísun daní do rozpočtu, měli by odkrýt karty - třeba veřejně zaručit, že peníze daňových poplatníků budou pod veřejnou kontrolou. Například zveřejněním všech smluv s firmami, které magistrát z rozpočtu platí.

Jako první by přitom měli zveřejnit smlouvu s firmou, která jim kampaň se zaťatou pěstí za půl miliónu korun vymyslela.