Anomálie na přechodu

27. říjen 2006
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Na přechodu pro chodce mají přednost chodci. Ale jen před dopravními prostředky s pneumatikami - tedy před auty či motocykly. Tramvají se toto pravidlo netýká. Naopak - přednost mají ony. Tato anomálie v pravidlech silničního provozu už připravila o život nejednoho (neznalého) chodce.

0:00
/
0:00

Zdá se to postavené na hlavu. Na druhou stranu - má to logiku. Aut jezdí po silnicích čím dál víc a opravdu slušných řidičů je jako šafránu. Pokud by měla přednost auta, chodec by se dřív pod přechodem podhrabal, než by se dočkal, že ho někdo za volantem nechá přejít. To za A. Za B - tramvaj (jako každé jiné kolejové vozidlo) má nesrovnatelně delší brzdnou dráhu než auto, takže i kdyby řidič tramvaje reagoval stejně rychle jako řidič auta, zastaví až daleko za přechodem. A právě to asi vedlo zákonodárce ke schválení takového zákona či předpisu.

Mnozí z nás asi mají stále v živé paměti nedávnou tragickou nehodu, při níž pod koly tramvaje přišel o život malý školák poté, co dostal na přechodu přednost auta. V té souvislosti mi ve středu zatrnulo, když jsem v centru Ostravy viděl, jak u přechodu zastavuje vůz městské policie a dává přednost chodcům. Bylo by to pěkné, kdyby se ovšem za vozem neblížila tramvaj. Naštěstí stihla zastavit i ona. K další tragédii bylo ale jen kousek. A kdo by pak vlastně nesl vinu? Souhra okolností a špatný předpis.

Toto pravidlo je třeba změnit. Jenže jak? Zrušit přednost chodců? To už nikdy přes přechod za současného provozu nepřejdu. Zrušit přednost tramvajím, když na malou vzdálenost neumí zabrzdit, je taky nesmysl. Jedno řešení ale dle mého soudu přece jen existuje. Přechody pro chodce přes vozovoky, kde jezdí jak auta tak i tramvaje, opatřit semafory. Minimálně tam, kde není mezi cestou a kolejemi travnatý pás. Pak by mohl skutečně bezpečně přejít i člověk, který současné anomální pravidlo vůbec nezná.

autor: tif
Spustit audio