Bassekou Kouyate & The Zawose Queens: Jak vzít věci do vlastních rukou
Všechno je jednou poprvé, a tak od malijského hráče na loutnu ngoni Bassekou Kouyatého slyšíme nejintimnější album, jaké kdy natočil a skupina The Zawose Queens debutuje hrou a zpěvem na veřejnosti, k čemuž se její členky předtím v Tanzanii nikdy neodvážily.
Myslete si o tom, co chcete, tak to prostě ale v některých kulturách chodí, takže s albem Maisha (Life) se nám od Zawose Queens dostává jedné z mála příležitostí slyšet ženy z tanzanského národa Gogo sólově zpívat a ke všemu vlastní skladby. To že s přispěním decentní elektroniky je už podružné a výsledek proto publicistka Jane Cornwell nazývá předznamenáním nové éry.
„Tohle je naše dědictví, prováděné po našem. Přišel čas, aby ženy z rodu Zawose zaujaly v hudbě své právoplatné místo,“ tvrdí Pendo a Leah, dcera a vnučka Hukwe Zawoseho, legendárního tanzanského zpěváka s rozsahem pěti oktáv a jedné z prvních velkých afrických hvězd koncertujících na festivalu Womad Petera Gabriela, na jehož labelu Real World vydal několik úspěšných alb. Než v roce 2003 Zawose zemřel, založil uměleckou školu vyučující hudbu národa Gogo a za studenty měl i některé ze svých bezmála dvaceti dětí, narozené sedmi manželkám. Patřil ke konzervativcům: ženy v hudbě určené pouze mužům podle něho mohly zpívat pouze doprovodné vokály a hrát na bubny muheme; o kalimbě ilimbu, dvoustrunných houslích chizeze nebo marimbě nemohla být podle něho ani řeč. Po smrti patriarchy se v rodu Zawose daly přece jenom některé věci do pohybu, ale s odvahou neohlížet se na tradice přišly obě ženy až nyní na albu Maisha. A dokonce za přítomnosti Baba Leaha, bratra Hukve Zawoseho, otce Leah a mistrovského hráče na chizeze.
„To, že nám k tomu dal stařešina Gogo své požehnání, mě přišlo velmi důležité. Leah s Pendo jsme na albu chtěli představit jako ženské průkopnice. Proto jsme s nástroji šetřili, pozornost upřeli na jejich jedinečné hlasy a princezny rodu proměnili v královny Zawose,“ vysvětlil skromnější zvuk britský producent Tom Excell, jinak leader skupiny Onipa, kterému pomáhal krajan Oli Barton-Wood.
Do albového příběhu ženské emancipace dokonale zapadly dvě další aktérky: manažerky Aziza Ongala, dcera tanzanského hudebního velikána Remmyho Ongaly, a Pepe Waziri ze skupiny Kilimanjaro Band.
„Pracovala jsem na projektu financovaném Britskou radou a chtěla propojit britské elektroproducenty s tanzanskými hudebníky, a přitom myslela na ženy, s jejímž zapojením do hudby máme v Tanzanii pořád problémy. Pak jsem uslyšela zpívat Leu a Pendu a z jejich hlasů mně naskočila husí kůže. Tom s Olim navíc souhlasili, že přijedou do přístavního města Bagamoyo, a my k povětšinou živému natáčení dostaly výhodu domácího prostředí, zahrnující také místní pláž nebo střechu hotelu,“ přiblížila Aziza Ongala vznik vynikajícího alba, na kterém se podíleli ještě další hudebníci.
„To, co jsme udělali, nebylo snadné. V tradičních kruzích se pořád očekává, že by se ženy měly držet zpátky, takže jsme se rozhodly vzít věci do svých rukou. A doufáme, že albem inspirujeme další ženy z národa Gogo aby se staly součástí evoluce,“ prohlásila Leah.
To, že Bassekou Kouyaté v minulosti hrál s Carlosem Santanou, U2, Bélou Fleckem, Kronos Quartet nebo Taj Mahalem sice virtuózovi na loutnu ngoni dodává vysoký kredit, s jeho novým albem Djudjon by to ale nemělo svádět k domněnce, že stále jede po Západu nakloněné lince a jako v minulosti budeme poslouchat „malijského Jimi Hendrixe“ obklopeného bouřící kapelou a spoustou hostů. Zcela prvně ho v modu rozsáhlých griotských eposů nabízí ponejvíc domácímu publiku, orientujícímu se v historických odkazech, poselstvích, nezbytných chválách mecenášům a jemných nuancí skromného akustického doprovodu třech louten a perkusisty, ze kterého co do vášnivosti vyzařuje pouze hlas manželky Amy Sacko.
Střemhlavé rytmy vystřídala poklidná rozjímavost a na povrch vystoupala velebná zvonivost strun. A v neposlední řadě zjevná hrdost na první výhradně malijské, v rodné vesnici Garaná regionu Segou synem Madouem natočené a Ibrahimem Kabou koprodukované album. Podle Caroliny Vallejo z labelu One World Records tak nenáročné, jak jen mohou být ta největší umělecká díla, kdy máte pocit, že sedíte u Kouyatého doma, kde kromě rodiny a nástrojů nikdo není. Oproti předchozím nahrávkám budete spíš sedět, než jako obvykle při tanci mávat rukama a kdo z krátkých úvodů uvedených na obalu ke každé skladbě přejde k samostudiu, dojde k podstatě životní náplně griotů: nosit v hlavách historii starobylých západoafrických říší a z generace na generaci připomínat hrdinné činů vládců. Většina skladeb totiž uvádí konkrétní osoby nebo dávné, v Mali dobře známé události a v případě Batou třeba vyzdvihuje griotský rod Bassekou Kouyatého, stojící u základu mocné říše Mali.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka