Budoucnost křivolakých kolejí

18. únor 2010
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Některé na první pohled samozřejmé věci mohou být daleko, daleko složitější. Jako například případ jedné novojičínské železnice. Ta vede z Nového Jičína směrem na Hostašovice a v červnu loňského roku ji zdemolovala povodeň. Samozřejmostí by bylo ji opravit. Má to ale jeden háček.

Velký problém znamená dlouhou dobu po povodních, které zasáhly v červnu loňského roku Novojičínsko, zničená železniční trať Nový Jičín směr Hodslavice. Pohled na násep trochu připomíná Jižní Ameriku, snad Mexiko, které postihlo kruté zemětřesení. Koleje jsou totiž zkroucené do neuvěřitelných tvarů, za které by se nemusel stydět nejeden umělecký kovář. Kolem nich navíc zejí v náspu hluboké krátery. Trať je zkrátka momentálně nepoužitelná. Její oprava by podle odhadů přišla na 90 milionů korun, které už Správa železniční dopravní cesty připraveny má. Čeká ale na vyjádření Moravskoslezského kraje, protože ten je objednatelem dopravní obslužnosti v rámci veřejné služby.

Jenže kraj zase čekal na rozhodnutí jednotlivých obcí. A jejich stanovisko nebylo zrovna jednoznačné. Novojičínští zastupitelé podpořili obnovu trati hlasováním už na třech zastupitelstvech, ostatní obce ale těsně po povodních tvrdili, že bude lepší, když se trať snese a na jejím místě vznikne cyklostezka. To by ovšem znamenalo převod pozemků z majetku státu na obce. Kraj se v tomto případě nabídl za prostředníka, aby se mohl uskutečnit bezúplatný převod. Jenže, obce začaly postupně obracet své mínění. V Hodslavicích dokonce vznikla petice, aby se jim trať na děravý násep vrátila. Mezitím dopravu zajišťuje náhradní autobusová doprava, která je podle slov náměstka hejtmana daleko vhodnějším dopravním prostředkem pro tuto oblast, nežli vláček-motoráček. Kraj totiž dopravu dotuje, a to nemalou částkou. Provoz vlaku stojí ročně více než 4 miliony korun, kdežto autobusy to zvládnou za tři čtvrtě milionu. Navíc podle čísel cestuje jedním spojem v průměru 5 až dvacet lidí. Autobusy mají navíc na rozdíl od lokomotiv katalyzátor. Jenže - lidé argumentují tím, že vlak je vlak, trať brzy oslaví 120. výročí postavení a také si stěžují, že silnice, po které jezdí náhradní doprava, je už teď velmi přetížená a dlouho to nevydrží.

Opravdu zapeklitá situace. Obce společně s městem Nový Jičín tedy nakonec daly najevo, že obnovu kolejí chtějí. Jenže jim to není nic platné. Správa železniční dopravní cesty proto, aby přistoupila k opravám za desítky milionů, požaduje víceletou záruku, že si kraj u Českých drah dopravu v příštích letech objedná. Ale kraj si není jistý tím, že to v budoucnu skutečně udělá - vždyť provoz trati je přeci velmi ztrátový.

Jak to nakonec dopadne? To si zatím nikdo netroufá odhadnout.

autor: Petr Havránek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.