Cestující jezdí "náhradními" pendoliny

13. leden 2006
Zprávy , Zprávy

České dráhy potvrdily, že udělají všechno proto, aby se do souprav Pendolino co nejdříve vrátili cestující. Výrobce poslal do České republiky tým odborníků, který by měl zjistit, proč tento týden nedojely už tři vlaky do cíle. Ode dneška jezdí na většině linek náhradní soupravy složené z klasických vagónů vyšší třídy. Mezi cestujícími panuje nejistota a výjimkou dnes nebylo ani ostravské hlavní nádraží.

Ti, kteří dnes vyjeli nebo ještě vyjedou Pendolinem, nebo spíše náhradou za Pendolino, určitě patří k nejpozornějším posluchačům zpráv o vývoji této železniční kauzy. Krátce poté, co přijel do Ostravy první dopolední vlak přesně podle jízdního řádu, mnozí lidé na peróně si očividně oddechli. Přiznali, že pohled na staré známé vagóny je pro ně aspoň nějakou zárukou, že neskončí někde v poli.

Interiér vlaku

České dráhy neskrývají, že na výrobce tlačí, jak to jenom jde. Jediné doposud fungující Pendolino na trase mezi Ostravou a Prahou by měly postupně doplňovat opravené soupravy. Pokud se ale podaří zaručit, že dráhy nebudou muset cestující znova stěhovat do jiných vlaků. Mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský se takto snažil problémy vysvětlit ještě před tím, než to dráhy vzdaly a Pendolina stáhly.

"Řádově může jít o několik desítek cestujících, ten první ranní spoj z Prahy nebývá příliš často obsazen a samozřejmě mají nárok na kompenzace tak, jak jsme je vyhlásili. Protože u těchto vlaků, které jinak jezdí velmi přesně, garantujeme přesnou spolehlivost," řekl mluvčí drah.

Čeká se tedy, až výrobce přestane uhýbat ve svých odpovědích a jasně řekne, co vlaky zastavilo. Až se jeho experti proberou spletí všech technických úskalí, kterých je v Pendolinu oproti starším vlakům nesrovnatelně více.

Jako prognostici se teď mohou cítit i sami železničáři, kteří ve svých odborových tiskovinách pochybovali o správnosti provozu těchto rychlovlaků na českých kolejích. Takto na tyto hlasy dříve reagoval například bývalý ministr dopravy a poslanec za ODS Martin Říman. "Ta nová doba, která i po železnici žádá rychlost, přesnost, nové produkty, marketing, tak ta mnohým nesedí."

V současné době je jízdné v Pendolinu nebo náhradních vlacích o pětinu levnější, a to až do odvolání. Dva vlaky do Ostravy budou složeny z vagónů pro vlaky EC a IC, jedno Pendolino zůstává. České dráhy slibují, že servis na úrovni Super City zachovají.

autor: mrk
Spustit audio