Dobrá věc

14. leden 2005
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Patrně každého redaktora, toho rozhlasového nevyjímaje, vždy potěší, když mu posluchači zavolají kvůli příspěvku, který slyšeli. Lidé často chtějí zpřesněné informace, kontakty a nebo se chtějí podělit o svou zkušenost. Ivan Sekanina prozradí, kvůli čemu tento týden lidé volali jemu.

0:00
/
0:00

Řeknu vám, telefonáty od posluchačů jsou dobrá věc. Je to ideální zpětná vazba a našinec si ověří, kde ho lidé poslouchají a co je zajímá.

V tomto týdnu mi volalo několik posluchačů kvůli příspěvku o respitní péči. O co se jedná? Frýdeckomístecká nemocnice nabízí lidem, kteří se doma starají o zdravotně postižené nebo chronicky nemocné členy rodiny - například maminku, tatínka nebo babičku, že se o tyto členy rodiny na čas postará. Respitní péče je označována jako úlevová - čili rodině se na čas uleví od starostí. Takže třeba dcera, která se celý rok stará o zdravotně postiženou maminku, může jít třeba sama na operaci nebo jet na dovolenou. Při celodenní péči o postiženého totiž volný čas pro sebe vůbec nemá.

Jenomže: za úlevovou péči se platí. V této souvislosti mi posluchači volali, jestli jsem neudělal chybu, že je částka 550 korun za den nějak vysoká. Chybu jsem neudělal. Skutečně se tahle suma za den platí. Reakce posluchačů byla pak vždy stejná: No jo, ale na to lidé mít nebudou.

Když jsme si povídali trošku déle, přišli jsme společně na to, že cena za den úlevové péče přehnaná není. Chyba je někde jinde. Většina lidí má - obrazně řečeno - malé peněženky respektive málo v nich. Zdravotně postižení zvlášť. Řada rodin pak asi na respitní péči nedosáhne, přestože je výborná, potřebná a žádaná.

Je však docela možné, že realita bude jiná a že potřební peníze na tuhle službu najdou. Jestli ne, pak je to začarovaný kruh a jak z něho ven? Třeba poradíte. Jak už jsem říkal, telefonáty od posluchačů jsou dobrá věc.

autor: Ivan Sekanina
Spustit audio