Klamy reklamy

18. prosinec 2009
Ranní poznámka , Ranní poznámka

O reklamě už toho bylo napsáno dost. Je všude kolem nás, prostupuje prakticky všude. A čím víc se ji snažíme odmítat, tím urputněji na nás odněkud zaútočí.

0:00
/
0:00

Tvůrci reklamy a její umisťovatelé jsou stále vynálezavější. Je to jako virus, který se zdokonaluje a přizpůsobuje, jen aby jej hostitel přijal a měl z čeho žít. Chápu, že aby byla reklama účinná, musí zaujmout, musíte ji vidět... Poslední dobou se mi ale zdá, že podle tvůrců za každou cenu.

Že je reklama úplně blbá? Nevadí. Možná je to záměr, protože právě z tohoto důvodu si její sdělení zapamatujete. A že si ho zapamatujete, na to můžete vzít jed. Buďte ale v klidu, jsem z toho všeho "nadšený" asi tak jako vy.

Kromě toho, že reklamní spoty u pozdního sledování televize jsou svou výraznou hlasitostí dobrým budíčkem pro usnuvšího diváka a billboardy u silnice špatným odpoutávačem pozornosti pro řidiče, reklamy na internetu jsou prudičem naprosto dokonalým. Počínaje těmi, které se vám po rozkliknutí určité stránky rozlijou přes celou obrazovku, a konče těmi, které musíte shlédnout, chcete-li vidět vámi vybraný pořad nebo video a tak dále.

Vím, že pro média - a nejen pro ně - je reklama coby zdroj příjmů důležitá, ale přeci jen se mi zdá, že už je to trochu moc. Určitá sebereflexe či autocenzura by určitě neuškodila. Třeba v hokeji. Není to tak dávno, co měli hráči nahoře na zádech svá jména. Dnes je mají dole na zcela nečitelném místě. Ještě jsem si docela nezvykl, a protože je všechny podle čísel naučené nemám, občas se podivuji, proč se všichni jmenují stejně a tak divně. A na puk přes ten barevný led taky není moc vidět. Teď už jen čekám, kdy začnou fotbalistům barvit pažit, tenistům kurt a plavcům vodu.

Reklama se na nás obzvláště intenzivně valí teď, před vánočními svátky. Taky jste si všimli, bez kolika věcí bychom podle reklamy byli nemocní, nespokojení a nešťastní? Věřím ale tomu, že až ten tlak pomine, budu šťastný, spokojený a doufám, že i nadále zdravý. I bez toho, aniž bych reklamním klamům podlehl.

autor: tif
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.