Komunikace s mluvčím

11. prosinec 2006
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Akce-schopnost, dobrý projev, komunikativní schopnosti - tak nějak si běžný člověk představí profil tiskového mluvčího. S pracovníky, kteří mají za svou firmu nebo úřad vystupovat na veřejnosti se novináři setkávají poměrně často.

  • Komunikace s
    mluvčím
    " style="">
    Komunikace s
    mluvčím
    " style="">
    Komunikace s
    mluvčím
0:00
/
0:00

Na to, že věčně bojuji s mluvčími policie, aby mi řekli cokoliv k nějakému případu, jsem si už zvykla. Většinou používají krkolomný slovník plný výrazů typu realizace opatření a podobně. Mnohým ke konkrétnějšímu projevu brání svázanost uniformy, šéfové nebo holt nedostatky ve verbálním projevu. Většině z nich dávám za příklad soukromou sféru, ve které ostřílení pracovníci mediálních agentur vezmou novináři telefon i o půlnoci.

Ale tato má pravda dostala nedávno pořádnou ránu. Potřebovala jsem totiž vyjádření banky k tomu, že jejich úřednice z Havířova vydala neoprávněně tajnou schránku zastřeleného náměstka Martina Balšána. Jak se to mohlo stát? Jaké sankce ženu čekají? To vše jsem se chtěla dozvědět. Nedozvěděla. Pan mluvčí, který rozhodně nemá problém se slovní zásobou, mi totiž vysvětlil, že vše dali písemně agentuře ČTK. Jsme ale rozhlas, my nepotřebujeme písemný projev ale mluvený - namítla jsem. Agentuře jsme poskytli i zvukový záznam - oponoval mluvčí. Ten my ale použít nemůžeme, máme jiný formát souborů a jinou kvalitu - snažila jsem se nedorozumění vysvětlit. Tak to je chyba vaší instituce, že máte šunty - uzavřel diskusi mluvčí jedné z největších bank v Česku. A bylo to. Přes to vlak nejde, pomyslela jsem si. Rozhovor pak ale pokračoval. Pokud bych totiž chtěla cokoliv ohledně hospodaření banky nebo financí, není problém. Mluvčí mi dal svůj mobil, na který mohu volat kdykoliv, na to už zvukový záznam z ČTK využít nemusím. Ten je zřejmě potřeba, jen když má banka vyjádřit postoj k věci, která ji moc do dobrého světla nestaví. No nic, zřejmě je to hektická předvánoční doba, která se odrazila i na projevu profesionálního mluvčího, řekla jsem si v duchu po půlhodině od telefonátu.

Ale ruku na srdce? Je to ten pravý důvod? Copak ředitel pro komunikaci banky myje okna nebo drhne kuchyňskou linku jako já?

autor: ada