Kraj doplácí na letecké linky z Mošnova
Moravskoslezský kraj sáhne do svých finančních úspor a zaplatí další miliony korun na provoz leteckých linek z Mošnova. Konkrétně jde o spojení mezi Ostravou a Vídní. Celková ztráta dosahuje už čtyřiceti milionů korun. Zástupci kraje i dopravce jsou ale přesvědčeni, že počet cestujících i vytíženost jednotlivých letadel budou brzy důvodem ke spokojenosti.
Krajští zastupitelé posílají na letiště dalších sedmnáct milionů korun. Je to součást dřívějších dohod o krytí ztrátového provozu, který je od letošního roku zároveň veřejnou službou - tak jako třeba vlaky nebo autobusy, říká náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavol Lukša. Odkazuje na zkušenosti z jiných měst a zemí, kde je výdělečnost nových linek otázkou dvou nebo tří let. "Takováto regionální letiště ve světě se musí smířit s tím, že vlastník bude přispívat na jejich provoz. Pro nás je v této chvíli důležité, že provozovatel letů je regionální firma. To znamená, že kraj pomáhá regionální firmě, tím pádem i sobě."
Ještě před Vídní bylo možné létat z Ostravy do Mnichova, ale tento spoj je už minulostí. Ze čtyř letadel do Vídně během dne jsou teď tři zpáteční lety. Tím pádem se zvýšila obsazenost letadel navzdory poklesu počtu cestujících. Více ředitel letiště Lubomír Vavroš. "V každém případě průměrná vytíženost je dnes přes třicet procent, což za dvanáct měsíců provozu není špatný výsledek na linku, která předtím nebyla provozována."
Cestující jdou především za dobrými cenami a dostupností svého cíle. Turisté proto odlétají například až z polských Katovic. Na cestě jsme zastihli jednoho z nich - pana Karla. Polsko je pro něj sice vzdálenější, ale zajímavější. "Krakov, to je to samé. Jsou to ceny padesát šedesát euro za zpáteční letenku i s poplatky, se vším všudy."
Ředitel Letiště Ostrava Lubomír Vavroš k tomu poznamenal, že čistá konkurence je pro Mošnov obtížná. Spíše by rád viděl jakési pomyslné rozdělení trhu v této oblasti. "My potřebujeme koordinovat naše snažení i proto, že pokud budeme mít strukturovanou koordinovanou síť, finální nabídka pro obyvatele regionu bude příznivější."
Zda je čtyřicet milionů korun na ztrátu jedné letecké linky na krajská bedra hodně nebo akorát, to těžko odhadují i ekonomové. Domácích zkušeností je málo a sever Moravy funkční letiště potřebuje. Pro srovnání - Kateřina Telínová je mluvčí Karlovarského kraje. "Karlovarský kraj letecké spoje nedotuje. Zaměřili jsme se na rekonstrukci Mezinárodního letiště Karlovy Vary a zatím kraj investoval více než sto padesát milionů."
Dalších sedmnáct milionů uvolní Moravskoslezský kraj z peněz, které ušetřil jinde. Náměstek hejtmana Lukša očekává, že na nulu by se měl provoz ztrátové linky do Vídně dostat ne v řádu let, ale měsíců.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dvořák: Nemyslím, že by měl být Ševčík ve vedení. Jeho přítomnost znemožňuje stabilizovat situaci
-
‚Volby hodlám vyhrát, prezidentskou funkci zvládnu‘. Biden se snaží přesvědčit veřejnost o své způsobilosti
-
Nedostatek cenově dostupného bydlení: musí se stavět více, výstavba samotná však problém nevyřeší
-
V Karlových Varech začal filmový festival. Křišťálový glóbus převzal americký herec a režisér Mortensen