Latinos: Hudba ze země zralosti a síly

Největší audioportál na českém internetu

Bicí | Foto: Shutterstock

Hudebním týdeníkem vás provede Jiří Moravčík

Španělsky zpívaná hudba Latinos dobývá světové hitparády, umělce nestranící popu a reggaetonu v nich ale najdete zřídka. Ty musíte hledat v alternativnějších vodách. Platí to i pro chilskou skupinu Newen Afrobeat, La Yegros z Argentiny a Combo Chimbita z Kolumbie.

Při představování skupiny London Afrobeat Collective padla v tomto pořadu zmínka o nezvyklosti, aby afrobeatovou formaci vedla žena a v časech saxofonisty Fely Kutiho, kdy žánr vymýšlel, to bylo skoro nemožné. Syn Seun Kuti má ale na gender docela jiný názor a jeho podpora chilské skupiny Newen Afrobeat, které hlasem vládne zpěvačka Francicsa Riquelme, jde daleko nad rámec běžné spolupráce. Několikrát s Chilany nahrával a vystupoval, pozval je dokonce koncertovat do Lagosu, a když k tomu připočteme, že se Newen Afrobeat představili také po boku Kutiho kytaristy Oghene Kologba a bubeníka Tonyho Allena, asi už není na místě o ženské afrobeatové síle pochybovat. Na nové albu Grietas se ve skladbě Mare Mare k Newen Afrobeat pak připojil zpěvák a klavírista Dele Sosimi, bývalý člen Kutiho legendární kapely Egypt 80, kterou po jeho smrti převzal syn Femi Kuti a když si založil vlastní sestavu Positive Force, přešel do ní také Sosimi.

Skupinu Newen Afrobeat založila zpěvačka Francicsa Riquelme v roce 2009, takže v Latinské Americe patří k veteránům snoubící nigerijský žánr s místními vlivy a ostrými názory na práva žen a ochranu přírody. Newen znamená v jazyku národa Mapuche sílu prostupující vším pozemským a název nového alba Grietas praskliny. Uvozuje naléhavý ekologický apel šesti skladeb vrcholící ve stejnojmenné skladbě, do které kolumbijská zpěvačka Lido Pimienta vložila drsný pohled na klimatické změny s jasnou narážkou na situaci v Karibiku, kde hladina moře stoupá docela dramaticky: „Ledovce tají. Slyšíte to! Vznikají kontinentální trhliny. Protože na našem území už není ani voda ani jídlo, chci běžet tam, kde ještě zbývá život.“

Čtveřici Kolumbijců ze skupiny Combo Chimbita v mládí formovaly metal, punk a dokonce i studia klasiky, daleko od domova, v newyorském Brooklynu, ale sestava vedená zpěvačkou Carolinou Oliveros nakonec přece jenom vsadila na vlastní hudební kořeny. Do směsi kolumbijských, karibských, ale i haitských a peruánských tradičních rytmických stylů pak vložila zkušenosti rockerů propadlých psychedelii, taneční trháky z Kapverd, dub a jamajské reggae. Na novém epíčku Margarita ale propadla hlavně cumbii a slavný producent Ticklah of Daptone skupinu navíc přemluvil, aby se víc ponořila do dubu. Epíčkem Combo Chimbita dává na vědomí založení vlastního labelu Abya Yala. Národ Guna, žijící na území mezi Kolumbií a Panamou tak v časech před Kolumbem nazýval celý jihoamerický kontinent. Váže se k jeho kosmologii a představuje čtvrtou, poslední fázi zrodu matky Země, kdy po ohni, chaosu a temnotě nastává čas pro „zemi zralosti a síly“.

Na hlavě hřívu, na sobě pestré šaty a v těle hada, který se omotá kolem nohou tanečníků a takřka okamžitě uštkne. Nezvládnutý tanec pak prý nejde zastavit a zoufalí lidé prosí o vysvobození. Alespoň to praví legendy o tradičním stylu chamamé z provincie Misiones na severovýchodě Argentiny, rodiště zpěvačky Mariany Yegros. V kosmopolitním Buenos Aires s producentem a zároveň manželem Gaby Kerpelem směs argentinské cumbie, chamamé, reggae dancehallu a hip hopu ve skupině La Yegros podložili dynamitem a nechali vybuchnout: debutové album Viene De Mi potom v roce 2013 zafungovalo po celém světě jako droga a z Mariany se stala první dáma argentinské electro cumbie. Na novém albu Haz skupina znovu porušuje zavedená pravidla a do studia si pozvala zajímavé hosty. V afrobeatově laděné skladbě Veo si s Marianou raper a spisovatel Kweku Sackey z Ghany, řídící v Londýně výtečnou kapelu Onipa.