Lidé v pohraničí kupují ve velkém polský uhelný prach

Lokální topeniště se na znečištění ovzduší podílejí velkou měrou.
Lokální topeniště se na znečištění ovzduší podílejí velkou měrou.

I teď na přelomu jara a léta kvete na česko-polské hranici obchod s uhelným prachem. Levné palivo kupují majitelé domků ve velkém a není ničím neobvyklým vidět až po okraj naložená nákladní auta s polskou značkou. Příkladem je Opavsko.

Na polní cestě u Rohova se zvedají oblaka prachu. Toho, co leží na zemi. Zkratkou z Polska přijíždí náklaďák s dalším prachem na korbě - ten je ale o poznání černější.

„Je to u nás levnější a k hranici coby dup,“ dají se přeložit slova polského šoféra.

Takzvaný flot nebo také šlam, to je fenomén posledních let. Škodí ovzduší, je to postrach pro sousedy, ale o třetinu až polovinu levnější než uhlí, přikyvují obyvatelé Rohova, kteří projíždějící náklaďák také viděli.

„Není to dobré, ale kdyby zlevnili plyn, nikdo by s tím netopil. Ta jedna fůrka vám stačí, k tomu nějaké dřevo, na celou zimu,“ vysvětluje jeden z místních.

Je to velký problém, ale jak ho řešit, když peněz je málo, posteskl si starosta sousedních Bolatic Herbert Pavera (TOP09). „Samozřejmě někteří mají hluboko do kapsy a zatím nemají jinou cestu než topit těmi levnějšími palivy, aby vůbec nějakým způsobem uživili svou rodinu.“

Náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD) ví o tom, že přes hranice proudí tuny uhelného prachu a že pak skončí v kamnech. Doufá, že v souboji s lákavými cenami legislativa a ochrana životního prostředí nakonec zvítězí.

„Protože v Polsku je to zatím stále volně obchodující artikl. Je třeba toho pachatele chytit při činu,“ dodává Novák.

A právě chytání při činu je dalším oříškem pro starosty anebo policii. Jisté je, že i dnes přes hranici z Polska nejedno nákladní auto s umouněnou plachtou - nebo dokonce i bez ní - stoprocentně projelo.