Moravskoslezský kraj je královstvím kolejí

29. září 2012

Nejsou koleje jako koleje. Tato věta rozhodně platí na severu Moravy, protože tam najdete nejen obvyklé železniční stanice, ale také hodně neobvyklé tratě. Ostravsko křižují stovky kilometrů kolejí, po kterých jezdí výhradně dlouhé nákladní vlaky. Vypravíme se na chvíli do světa, kde supí těžké lokomotivy, ale na průvodčího nenarazíte.

Dieselová lokomotiva se téměř krokem proplétá zatáčkami a výhybkami, aby pak přece jen na rovince o něco zvýšila rychlost. Jsme na trati, která patří soukromému dopravci - kdysi byla tato firma součástí těžařského černouhelného kolosu.

Karvinsko a okolí protíná víc než 400 kilometrů vlečkových kolejí, které nikde v jízdních řádech nenajdete. Jezdí tudy hlavně vlaky s uhlím a lokomotivám velí Petr Syrový.

„Přijíždí sem ještě materiál pro šachty, železo, výdřevy a stroje pro důlní činnost. Jinde v republice v takové délce asi nic podobného není, ale severní Čechy v hnědouhelném revíru mají podobnou síť, ovšem ne tak velkou,“ říká Syrový.

Bez zvláštního kolejového labyrintu by nemohl existovat třeba také terminál v Paskově. Překládají se tady desítky tisíc kontejnerů ročně. Šéfuje tomu Michal Kubíček.

„Jsme tady v centru průmyslových zón – jak Nošovic, tak Ostravy-Hrabové, Karviná, blízké hranice do Polska a na Slovensko, takže i do jižního Polska se odtud odvážejí a přivážejí kontejnery a návěsy,“ vysvětluje Kubíček.

Stovky kilometrů kolejí na Ostravsku, kterým stát nevládne, vedou mezi šachtami, přímo důlními areály, ale protínají i hlavní silnice a dotýkají se třeba náměstí v Orlové.

Už delší dobu se rodí plány na to, jak tento hustý propletenec ještě více využít. Petru Syrovému by se to líbilo.

„O těchto projektech jsme slyšeli. Víme, že jsou rozpracovány na papíře. Jedná se o takzvanou vlakotramvaj, která by uměla najíždět z kolejí ve městě do naší vlečkové sítě a vrátit se třeba na Ostravu. Ale zatím to ještě není v mašličkách,“ dodává Syrový.

Vlakotramvaj mezi šachtami je zatím hudbou budoucnosti. Ale možná ne úplně vzdálenou. Bylo by asi chybou nevyužít koleje, které vedou vlastně úplně všude a téměř libovolným směrem.

autor: mrk
Spustit audio

Více z pořadu