Na železnici mizí nevyužívané přejezdy
V Moravskoslezském kraji by měly během roku zmizet další železničních přejezdy. Souvisí to s dlouhodobým plánem rušení nebezpečných křížení kolejí především s polními cestami. Tyto plány ale nejsou jednoduché, přestože je u nás přejezdů doslova jako máku.
Přejezdy nemá rád vlastně vůbec nikdo. Řidiči, protože je zdržují. Třeba během poruchy jako nedávno na Třinecku. A také správci kolejí, protože do nich musí ročně investovat kolem 150 milionů korun.
Trend postupného rušení je podle Radovana Kovaříka ze Správy železniční dopravní cesty jasný, jak nám řekl ještě v závěru loňského roku. "V roce 2009 se podařilo zrušit 64 přejezdů, o rok dříve jich bylo 28, takže tady vidíme dvojnásobný nárůst. Byl bych velice rád, kdyby ten trend pokračoval i nadále," řekl.
Třeba loni zmizelo hned šest přejezdů mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem a další na okrajových tratích. Ne vždy je to ale jednoduché. "Velmi často narážíme na jakési nepochopení vlastníků pozemních komunikací, které vedou přes přejezd," podotkl Kovařík. A tak je kolem málo využívaného zaslepení křižovatky s kolejemi více písemností a telefonátů, než by se mohlo zdát na první pohled.
Letos mají správci dopravní cesty v plánu zrušit například přejezdy okolo Frýdlantu nad Ostravicí a mnohé další. V Česku připadá na jediný kilometr kolejí v průměru jeden přejezd a v tom jsme na špici evropských tabulek. Celkem jich máme hodně přes osm tisíc.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ruští úředníci utíkají z okupovaných území Ukrajiny. Kremlem slibovaný kariérní růst se nekoná
-
Zdravotnictví už nyní částečně selhává. ‚Nemůžeme mít každé čtyři roky novou reformu,‘ říká náměstek
-
Na americké univerzity se pozvolna vracejí 60. léta. Protesty mohou ovlivnit volby, soudí Klvaňa
-
Rusko využilo ‚dělostřeleckého sucha‘ a škody na frontě budou cítit několik měsíců, píší média