Nová alba, o kterých ještě uslyšíte – prosinec 2019

Hudební globus
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hudební globus

Pořad Hudba ze zapadlých vesnic vám každý měsíc přináší novinky ze scény world music a folku. V prosincovém vydání uslyšíte švédskou zpěvačku Louisu Lyne, brazilskou ikonu Elzu Soares, dublinský kvartet Lankum, Rachida Tahu nebo haitskou skupinu Lakou Mizik.

Hudebních lásek na první pohled známe až příliš. Většina ale brzy vyprchá nebo z nich na sto honů čiší módní kalkul, klouzají po povrchu. To není případ švédské zpěvačky Louisy Lyne. Ačkoliv nepochází z židovského prostředí, židovskou historii a kulturu studovala na švédských a britských univerzitách a co je pro ni nejpodstatnější, dokonale ovládá jazyk jidiš, ve kterém skládá a zpívá své písně, dovedně přeskakují od tradice k popu a na novém albu Lust (Chtíč) dokonce s příměsí elektroniky. Jinak ji stále doprovází  akustický ansámbl Di Yiddishe Kapelye.

A mimochodem: jidiš je ve Švédsku považován za jeden z šesti menšinových jazyků, takže o publikum nemá Louisa nouzi a působí v zemi jako velvyslanec jidiš kultury. Ví se o ní však i ve světě a jejímu přesvědčení o radostnější, méně skličující hudbě podlehlo mnoho zajímavých hostů. Třeba izraelský hitmaker Idan Raichel, hráč na koru Maher Sissoko nebo slavná kolumbijská zpěvačka Marta Gómez.

„Zacházejme s jidiš jako s jakýmkoliv jiným jazykem a stejně tak s hudbou s ním spojenou. Proto na Lust používám hammondky, pěvecké sbory, elektroniku, reggae se proplétá s kubánskými rytmy a zpíváme ve švédštině, španělštině a hebrejštině. To je pro mne budoucnost jidiš hudby,“ říká Louisa Lyne.

Když se před 70 lety zpěvačka Elza Soares s vidinou výdělku přihlásila do populární talentové soutěže, dorazila ve špatně padnoucích sandálech a laciných šatech vypůjčených od matky. Zaskočený slavný skladatel Ary Barroso se jí úšklebkem zeptal: „Z jaké planety jsi k nám děvče dorazilo?“ Ponížení by se v rozesmátém sále dalo krájet, přesto malá holka sebevědomě odsekla: „Z hladové planety.“ To jen aby bylo jasné, proč Elza nové album pojmenovala Planeta Fome (Hladová planeta).

Důvodů najdeme víc:  hlad nás podle Elzy nutí být odolnějším a silnějším. Což většinu života musela. Vyrostla ve slumu Rio de Janeiro v rodině pradleny a dělníka v továrně na mýdlo, kam nastoupila v jedenácti, kde ji znásilnil o deset let starší muž, kterého Elze vnutili za manžela. Ve dvanácti porodila první dítě a než v jednadvaceti ovdověla, další tři; z toho jedno zemřelo na podvýživu, další dala k adopci. Vzala si brazilského fotbalového génia Garrinchu, jinak slaboduchého alkoholika, který, než zemřel na cirhózu jater, ji mlátil. Přesto se Elza Soares stala jednou z největších umělkyň Brazílie. Národem milovanou i zatracovanou Královnou samby.

Ze zapomnění ji před třemi roky vytáhla mladá elita brazilské alternativní a undergroundové scény a zuřivě punkrocková alba The Woman at the End of the World a Deus É Mulher devadesátiletou Elzu Soares proměnily v ikonu současné moderní brazilské hudby s celosvětovým dosahem, prostořekou, servítky si neberoucí tvůrkyni ostrých manifestů tvrdě kritizujících brazilské poměry, zahrnující stoupající autoritářství, rasismus a homofobii. Na albu Planeta Fome se v produkci Rafaela Ramosem znovu podílela řada mladých tvůrců a hudebníků, podporující zpěvaččin chraplavý hlas.

Není irská hudba jako irská hudba. Obvykle ve světě budí pozornost teatrálními folkrockovými show nebo klasickými dupárnami The Dubliners, The Pogues a Sharon Shannon. Existuje v ní ale důležitý meziprostor a do něho patří dublinská čtveřice Lankum, která doslova šokuje i na novém albu The Livelong Day úchvatně mrazivým, minimalistickým a uvnitř hlavy rezonujícím souzvukem irských dud, concertiny, houslí a nádherných hlasů. Zaznamenáme i stopové prvky punku, krautrocku nebo rocku a co je pro Lankum nejsymboličtější, dokážou naprosto nevšedně upravovat staré skladby, jako třeba The Wild Rover, kterou podle svých slov znovu vrátili, odkud vzešla – do irských rašelinišť. 

Spustit audio

Související